Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gaat goed met Nederlandse kaas

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het gaat goed met Nederlandse kaas

„Gouden kaasboor" in het zilver

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Het gaat uitstekend met de afzet van Nederlandse kaas. De binnenlandse verkopen in de eerste acht maanden van dit jaar zijn 3,5 procent hoger in vergelijking met vorig jaar. In dezelfde periode steeg de export 4,2 procent. Nederland zal ook In '84 de grootste kaasexporteur ter wereld blijven.

Deze positieve berichten uit de zuivelsector werden gisteren bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het 25-ste Nationaal kaaskeurconcours (NNKC). Volgens drs. A. J. Schölvinck, directeur van het Nederlands Zuivelbureau, dat het cocours organiseert, wordt 1984 „een goed kaasjaar". De perspectieven voor de komende jaren zijn niet minder gimstig, omdat de voorwaarden voor het succes aanwezig blijven. Naast de zorg voor een constante kwaliteit en een steeds breder assortiment is er een actieve kaashandel, die aan alle wensen, waar ook ter wereld,

Voorzitter 'wèsseKiig van het NNKC, zelf een actief kaashandelaar, is van mening dat er momenteel ook voor de handel weer wat te verdienen is. Jarenlang is er te veel kaas geproduceerd en „opgezet". Dat leidde tot absurde situaties. Sommige afzetorganisaties verkochten partijen jonge kaas soms zo goedkoop naar Duitsland, dat andere vaderlandse kaashandelaren er brood in zagen om die kaas in het buurland weer op te kopen en in Nederland te importeren. Veel te veel kaas werd ook „opgezet", dat wil zeggen in pakhuizen neergelegd, om later als belegen of oude kaas verkocht te worden. Er hing dan een veel te grote voorraad boven de markt, wat een zware druk op de prijzen veroorzaakte. De opgelopen verliezen hebben er toe geleid, dat produktie en opzet meer in overeenstemming zijn gebracht met de reële afzetmogelijkheden.

Kaascultuur

Het Nationaal kaaskeurconcours, dat dit jaar het zilveren jubileum viert, heeft een grote faam onder de Nederlandse kaashandelaren. Na voorwedstrijden waaraan meer dan 500 vakmensen hebben meegedaan, zal prins Claus volgende week vrijdag in het Haagse Congresgebouw de gouden kaasboor uitreiken. De deelnemers moeten „boorsels" van tien verschillende kaassoorten beoordelen naar herkomst, ouderdom en kwaliteit. Geleidelijk aan begint zich een soort van kaascultuur te ontwikkelen die lijkt op het gebeuren rondom de wijn. Het is in ieder geval wel zo, dat de winnaar van de „gouden kaasboor", pi één yan de andere hogere prijzen, zeer stijgt in de achting van zijn vakbroeders. Drs. Schölvinck benadrukte de grote rol van het NNKC bij het uitbreiden van deze kaascultuur. Door de kaaskennis te ontwikkelen gingen er impulsen uit naar de producent en konden detaillist en consument vakkundig worden geadviseerd, geïnformeerd en gestimuleerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 1984

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Het gaat goed met Nederlandse kaas

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 1984

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken