Van Doornes Transmissie en de vreemde rol van Volvo
TILBURG — Nog hoogstens drie weken en dan...Dan zullen de werknemers van Van Doornes Transmissie weten wie de nieuwe aandeelhouder is. Of die nieuwe aandeelhouder op tijd gevonden kan worden is de vraag, zoals het ook de vraag is of het bedrijf dan eindelijk uit de problemen is.
De werknemers van VDT hebben in het verleden al heel wat keren moeten horen dat het bedrijf uit de problemen was en binnen afzienbare tijd met de massaproduktie van de metalen schakelband die nodig is voor de vinding van VDT, de continue variabele transmissie, begonnen kan worden. Als uiterste data van begin van de produktie zijn genoemd 21 november en begin januari.
De realiteit is dat er nog geen schakelband de produktiehal van VDT heeft verlaten: sterker nog er moet nog met het opstarten van de produktie begonnen worden. Wordt dit nog langer uitgesteld dan kan dat het einde van Van Doornes Transmissie betekenen. Voor de omschakeling van ontwikkelingslaboratorium tot massaproduktie heeft het bedrijf, zo is door bureau-Berenschot berekend, veertig weken nodig.
Magische grens
Als nu niet wordt begonnen wordt de magische grens van 1 januari 1986 overschreden. Volgens de overeenkomsten met Volvo en Fiat mogen deze dan zelfs met de produktie van de schakelbanden voor de cvt's beginnen als VDT daartoe niet in staat. is. Verder speelt hierbij een rol dat met Ford en Subaru opnieuw over de levering van hen moet worden onderhandeld. Deze twee autofabrikanten hadden grote orders bij VDT geplaatst met als voorwaarde dat uiterlijk 1 juli dit jaar geleverd zou kunnen worden. Ford en Subaru stelden deze voorwaarden omdat ze hun nieuwe modellen voor 1986 met de cvt wilden uitrusten.
Wie minder met de maar niet op gang komende produktie lijkt te zitten is nota benen een van de aandeelhouders van VDT, Volvo. Dit bedrijf slaat handenwrijvend de ontwikkelingen in Tilburg gade. De overeenkomst biedt het immers de mogelijkheid om zelf met de produktie van cvt's te beginnen als VDT dat niet voor 1 januari 1986 lukt. Nu die nachtmerrie van Van Doornes met de dag dichterbij komt wordt de vreugde in Helmond met de dag groter.
Geen heil
Volvo wil namelijk de cvt inbouwen in de nieuwe Volvo 343 die volgend jaar op de markt komt. En wat is er voor een autofabrikant mooier dan een nieuw model met een nieuwe vinding te presenteren voordat je collega's dat kunnen.
Het handelen van Volvo schijnt indirect een van de achterliggende redenen geweest te zijn waarom de Maatschappij voor Industriële Projecten (MIP) vorige week verklaarde niet bereid te zijn deel te nemen in VDT. De MIP zou immers de plaats innemen van de door de Staat uitgekochte Amerikaanse aandeelhouder Borg Warner. Na een studie liet de MIP weten geen heil in van Doornes Transmissie te zien, officieel omdat de Staat niet bereid was om na de tachtig miljoen die hij al in VDT heeft gestoken de schulden — 62 miljoen — te saneren.
De werkelijke reden schijnt te zijn dat Volvo niets moest hebben van het streven van de MIP om zo snel mogelijk met de produktie te beginnen. De produktie moest pas op volle toeren draaien als ook de nieuwe Volvo klaar was. Bovendien had Volvo de kans dwars te liggen. Directeur Deleye is ook commissaris bij VDT. Hij wil koste wat het kost voorkomen dat de concurrentie eerder over de cvt kan beschikking, dan Volvo.
Slaagt Deleye in zijn opzet — de kans daarop is groot omdat hij Volvo (voor 70% staatseigendom) uit het slop heeft gehaald en bij Economische Zaken geen kwaad meer kan doen — dan mag VDT van hem best voor Volvo de cvt produceren. Een trieste ontwikkeling voor de werknemers van VDT die bovendien weten dat ook Nissan, Toyota en General Motors bezig zijn zelf een versie van de automaat te ontwikkelen. Zal de unieke vinding dan toch alleen maar voor Volvo geproduceerd worden?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's