Pijpje bier gaat weg
AMSTERDAM — Het vertrouwde „pijpje" bier verdwijnt van de Nederlandse markt. Na een gigantische operatie die in november volgend jaar begint zullen op I april 1987 de honderden miljoenen flesjes zijn verdwenen.
Volgens het Centraal Brouwerijkantoor gaat de vervanging door een ander model flesje van 30 cc inhoud plus de geleidelijke vervanging van de kratten in totaal tussen de ƒ 250,- miljoen en ƒ 300,- miljoen gaan kosten. De consument zal hiervan niets merken, aangezien de brouwers in de loop van de jaren hebben gereserveerd voor nieuwe verpakkingen.
Het statiegeld van 15 blijft gehandhaafd.
Het nieuwe flesje wordt iets korter dan het pijpje. Het behoudt de slanke hals maar krijgt een scherpere knik naar de hals toe. De kleur blijft bruin, zodat het glas van de oude flessen weer kan worden gebruikt.
De pijpjes waren na enkele tientallen jaren aan vervanging toe. Het nieuwe flesje wordt minder gevoelig voor beschadingen, en lichter. Het gewicht van een krat bier daalt daardoor van 18 naar 15,5 kilo. Tachtig procent van de consumenten koopt geen losse flessen, maar kratten. Ook de handel is gebaat met de nieuwe verpakking. Volgens directeur Commercie Schop van Heineken Nederland kan de handel aan eigen opslag en transport ƒ 2,5 miljoen per jaar besparen.
Op de foto: het oude en het nieuwe flesje naast elkaar.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's