Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuivelexport van Nederland stijgt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zuivelexport van Nederland stijgt

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

BAARN - „Wij menen dat in 1985 in stijging van de kaasexport van 339.000 tot 350.000 ton mogelijk is, terwijl in Nederland zelf de kaasconsumptie minimaal met 2 procent zal groeien. Gezien deze vooruitzichten en het verwachte herstel van de wereldmarkt is er ruimte voor een groeiende afzet. Een leemte die door Nederland uitstekend kan worden opgevuld". Dit zei drs. M. van Velden, algemeen directeur van het Nederlands Zuivelbureau, gisteren in Baarn tijdens de presentatie van de activiteiten van het bureau.

Gezien de gunstige vooruitzichten acht de directeur langdurige bevriezing van de melkproduktie ongewenst. „Bevriezing betekent stilstand en dus achteruitgang in een bedrijfstak waarin de techniek voorlopig geen grenzen kent", zei drs. M. van Velden. „Op den duur kan dat een gevaar betekenen voor de positie van Nederland op de wereldmarkt".
De afzet van produkten waarvoor Het Nederlands Zuivelbureau actief is, verliep in 1984 volgens de directeur bijzonder voorspoedig. De consumptie van Nederlandse kaas steeg in vrijwel alle landen van West-Europa en ook de consumptie van boter nam in Nederland en in West-Duitsland toe. De afzet van de Nederlandse consumptiemelk bleef ondanks de slechte zomer en de stijgende importen op een gelijk niveau.
„Onze conclusie is dat Nederland voorop loopt als het er om gaat voor de produktie een markt te vinden. De binnenlandse afzet is vergeleken met andere landen het hoogst, evenals de export naar EG-landen en daarbuiten", aldus dr. Van Velden.
De helft van de Nederlandse melkproduktie wordt geëxporteerd, waarmee Nederland zowel absoluut als relatief gezien de grootste zuivelexporteur is. Als voorbeeld van de Nederlandse afzetprestatie noemde de directeur van het Nederlands Zuivelbureau de kaasexport naar Frankrijk.
In twintig jaar steeg de export van 6,6 tot 39,4 kilogram, terwijl men voor de komende jaren een groei van 850 gram per hoofd verwacht.
Van de hele Nederlandse zuivelexport ging bijna de helft naar landen buiten de EG, meestal in de vorm van gecondenseerde melk of melkpoeder.

Kaasgebakje 
Om ervoor te zorgen dat de ruimte op de markt met Nederlandse produkten gevuld wordt gaat het Nederlands Zuivelbureau ook in 1985 door met gerichte promotie campagnes. Verschillende landen krijgen de aandacht. In Japan wordt de consument benaderd met een kookboek waarin de Nederlandse kaas is gecombineerd met de Oosterse keuken. In Nederland wordt er een nieuw kaasgerecht op de markt gebracht: de kaasgebakjes. Dit zijn gebakjes van korstdeeg gevuld met een mengsel van kaas met vlees, vis en/of groenten. Griekenland zal als nieuw afzetgebied dit jaar voor het eerst te maken krijgen met reclameactiviteiten voor Nederlandse zuivelprodukten.
Met de campagne „Melk De Witte Motor" zal men dit jaar onverminderd doorgaan. Inmiddels is na anderhalf jaar promotie deze slogan bij 85 procent van de Nederlanders bekend. Men heeft de maand mei uitgeroepen tot de maand van de melk en in die periode zal er een concentratie van activiteiten plaatsvinden rond deze witte vloeistof. De campagne is vooral gericht op een verandering van de houding ten opzichte van melk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Zuivelexport van Nederland stijgt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's