Opening weggedeelte Hoogeveen-Duitsland
Verdubbeling niet op korte termijn
KLAZINAVEEN — Door de opening van de N37, de rijksweg van Hoogeveen naar de Duitse grens, is er een verbetering van de verbinding tussen Nederland en Duitsland ontstaan. Was de S13 reeds tot Dalen gerealiseerd, gistermorgen werd er een nieuw gedeelte tussen de Dikke Wijk en Klazinaveen geopend.
De commissaris van de Koningin in Drenthe, dr. ir. A. P. Oele, en de heer H. Hoffrage uit Duitsland veranderden door drie grote dobbelstenen te verleggen de wegaanduiding van SI3 naar N37 en B??
Per 1 januari 1985 hebben de provincie en het Rijk enkele wegen geruild. Het Rijk krijgt de 41 kilometer lange S13 van Hoogeveen naar de Duitse grens en de laatste 4,5 kilometer op Drents grondgebied van de weg Hoogeveen naar Ommen in ruil voor de 8,5 kilometer lange rijksweg van Meppel naar Assen langs de Drentse Hoofdvaart. Met de verandering van eigenaar wordt ook de wegaanduiding veranderd.
Het laatste gedeelte van de N37 en het kruising-vrij maken van de hele weg is tot stand gekomen met gelden van de provincie, de ministeries van verkeer en waterstaat en economische zaken en het Europees fonds. Aan de weg is sinds de jaren zestig bijna 66 miljoen gulden besteed.
Het is belangrijk dat ook de aansluiting op het Duits grondgebied aangepakt wordt, vandaar de aanduiding B van Bundesstrasse met vraagtekens. Inmiddels is men druk bezig met de omlegging bij Meppen. De weg zal in Duitsland gaan functioneren als doorverbinding in oostelijke richting naar Bremen en het geeft een aansluiting op de ontworpen Emslandlinie.
Aankoop
Hoewel het Rijk meteen de door de provincie aangekochte gronden voor een tweede rijbaan heeft overgenomen, zei staatssecretaris Scherpenhuizen, die minister Smit-Kroes verving, dat daaruit niet mag worden afgeleid dat verdubbeling van de weg op korte termijn verwacht mag worden.
De heer Oele maakte van deze gelegenheid gebruik om via de staatssecretaris het kabinet er op te wijzen dat het Noorden de spreiding van de rijksdiensten verdiend heeft door de opbrengsten van het gas uit het Noorden.
Ook werd er een geschiedenisuitgave over de Drentse Hoofdvaart gepresenteerd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's