Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Autokeuring belangrijk voor verkeersveiligheid"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Autokeuring belangrijk voor verkeersveiligheid"

Ir. W. A. Koumans: Minder ongevallen door goed onderhoud

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ondanks het feit dat het het zonder meer te bewijzen dat een verplichte autokeuring minder ongevallen tot gevolg zal hebben, is ir. W. A. Koumans ervan overtuigd dat zo'n keuring de verkeersveiligheid zal bevorderen. Ir. W. A. Koumans is voorzitter in de Raad voor de Periodieke Veiligheidskeuringen Voertuigen (APK), die in de loop van 1985 van start zal gaan.

 Op een persconferentie in Amsterm verklaarde ir. Koumans dat het bijzonder moeilijk is vast te stellen of een ongeval gebeurd is ten gevolge van nalatig onderhoud. Wanneer een auto bijvoorbeeld door een slip van de weg is geraakt, is het vrijwel onmogelijk precies na te gaan wat de oorzaak van die slip is geweest: de gladheid van weg, een onjuiste handeling van de bestuurder, of slijtage in de stuurinrichting en versleten schokdempers.
Meestal is het een samenspel van factoren en omstandigheden. Bij heel wat gevallen concludeert de politie dan ook alleen maar dat „de bestuurder de macht over het stuur heeft verloren". Volgens ir. Koumans staat het echter als een paal boven water dat een goede onderhoudstoestand van de auto, dus met goede schokdempers, banden, remmen en stuurinrichting, in veel gevallen kan helpen een ongeval te voorkomen of in ieder geval de bestuurder in staat stelt zijn voertuig beter in de hand te houden.

Autokeuring
Door de invoering van de verplichte autokeuring verwacht ir. Koumans daarom dat er in de komende jaren minder ongevallen zullen plaatsvinden. Puur wetenschappelijk zal het echter niet te bewijzen zijn dat dit een gevolg is van de verplichte keuring.
Het blijkt namelijk dat ook heel andere factoren, zoals morele instelling, nieuwe verkeersregels en de energievoorziening invloed kunnen hebben op verkeersveiligheid. Als voorbeeld gaf de heer Koumans aan dat in 1973 het aantal verkeersdoden plotseling daalde van 3.500 tot 2.500, dit voornamelijk als gevolg van toenmalige energiecrisis.
Sindsdien het aantal verkeersdoden per jaar blijven schommelen tussen de 2.000 en 2.500. Wanneer er per jaar zulke grote verschillen kunnen optreden als gevolg van zeer uiteenlopende oorzaken, is het zeer moeilijk de invloed van de veiligheidskeuring na te gaan, aldus ir. Koumans. Volgens een zeer voorzichtige schatting verwacht hij echter dat er ten gevolge van de autokeuring per jaar ongeveer 100 verkeersdoden minder te betreuren zullen zijn.
In de loop van 1985 zal de autokeuring verplicht worden gesteld, om te beginnen voor auto's van tien jaar en ouder. Daarmee is Nederland een van de laatste Westeuropese landen die een dergelijke verplichte keuring invoert. In de hieropvolgende jaren zullen steeds meer bouwjaren aan de verplichting worden onderworpen, zodat vanaf 1990 alle auto's jaarlijks gekeurd zullen worden.

Steekproef
Om na te gaan of de autokeuring ook daadwerkelijk een verbetering van de algemene onderhoudstoestand van de in Nederland rijdende auto's tot gevolg zal hebben, zal ieder jaar een willekeurige steekproef worden genomen van de auto's op de weg. Vorig jaar is er reeds begonnen met dergelijke steekproeven, zodat de resultaten voor en na het invoeren van de verplichte autokeuring goed met elkaar te vergelijken zullen zijn.
Uit de steekproeven van vorig jaar bleek dat het onderhoudsniveau over het algemeen vrij goed is, maar dat het sterk afneemt met de leeftijd; oudere auto's worden slechter onderhouden dan nieuwe. Vooral bij de auto's van de bouwjaren 1977 tot 1972 laat het onderhoud nogal te wensen over. Bij nog oudere auto's, met name van 1971 en ouder, is er juist weer sprake van zeer goed onderhoud. Dit zijn dan ook de auto's van de echte liefhebbers.
De fouten die tijdens de steekproeven het meest werden aangetroffen waren defecten aan de handrem, bandenslijtage en slecht afgestelde of niet goed werkende verlichting. Het aantal gebreken aan het hoofdremsysteem viel mee, evenals de speling in de stuurinrichting. Verder bleek er geen verband te zijn tussen de soorten defecten, bijvoorbeeld dat auto's met doorgeroeste kokerbalken ook altijd slechte remmen hebben.
De garagewereld heeft zich volgens ir. Koumans voor de komende keuring massaal voorbereid. Er is tenminste voor 25 miljoen geïnvesteerd in keuringsapparatuur; meer dan 1.000 bedrijven zijn reeds erkend als keuringsstation en er zullen er nog 3.000 a 4.000 volgen. De totale investeringen, met inbegrip van de opleidingen tot keurmeester belopen thans 40 a 50 miljoen gulden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Autokeuring belangrijk voor verkeersveiligheid"

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's