Bedrijfsleven: beter vervoer naar Waddeneilanden nodig
ROTTERDAM — De Algemene Verladers- en Eigenvervoer Organisatie EVO wil dat het bedrijfsleven betere mogelijkheden krijgt om de Waddeneilanden te bevoorraden.
Momenteel worden bijna alle bootdiensten naar deze eilanden op basis van monopolieposities geëxploiteerd en dat heeft, aldus de EVO in een verklaring, gevolgen voor de tarieven van het goederenvervoer.
De organisatie constateert dat in sommige gevallen de vrachtprijs in vijf jaar ongeveer verdubbeld is. Dat komt omdat voor het piekvervoer van zomergasten een grote vloot van passagiersschepen in stand wordt gehouden.
De EVO vindt dat aan de kosten van deze vloot het goederenvervoer moet bijdragen en dat beschouwt de organisatie als een onaanvaardbare vorm van subsidiëring. Omdat ook de dienstverlening veel klachten over schade oplevert, bepleit de EVO meer concurrentie op de diensten naar de Waddeneilanden.
In dit verband verwijst de EVO naar de situatie die in 1984 ontstond toen de Commissie Vervoersvergunningen aan een tweede rederij vergunning verleende om tussen Harlingen en Terschelling goederen te gaan vervoeren.
Het effect was volgens de EVO onmiddellijk merkbaar in aanzienlijke vrachtprijsverlagingen en een betere dienstverlening. De organisatie constateert nu dat staatssecretaris Scherpenhuizen (verkeer) de klok probeert terug te draaien door op juridische gronden de juistheid van de vergunningverlening te betwisten. De EVO verwijt Scherpenhuizen op deze manier de verbeterde vervoersvoorziening tussen Harlingen en Terschelling in gevaar te brengen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 maart 1985
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's