Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Passiespel bezwaarlijk wegens antisemitisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Passiespel bezwaarlijk wegens antisemitisme

Joods-christelijke dialoog VS:

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WINONA — Een ernstige waarschuwing tegen het effect van antisemitische trekken in passiespelen is uitgegaan van twee vooraanstaande vertegenwoordigers van de joods-christelijke dialoog in de Verenigde Staten. Naar hun mening is de traditie van het passiespel begonnen ,in een periode waarin de vreselijkste uitwassen van onjuiste behandeling van joden door christenen zijn voorgekomen, namelijk de middeleeuwen."

De verklaring draagt de handtekening van Eugene J. Fisher, secretaris voor joods-christelijke betrekkingen van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie en van rabbijn Leon Klenicki, die dezelfde functie vervult bij B'nai B'rith, de joodse organisatie ter bestrijding van jodenhaat.

Naar zij menen kunnen passiespelen met de beste bedoelingen worden opgevoerd, maar toch ongewild bijdragen aan verspreiding van antisemitisme door „onnauwkeurige passages die aan de Bijbel zouden zijn ontleend". In veel passiespelen treden de Farizeeërs op, die in de evangeliën wat het lijden van Christus betreft geen rol zouden spelen, behalve bij Lucas. Dat het Sanhedrin (joodse raad) een officiële rechtzitting heeft gehouden is volgens de ondertekenaars twijfelachtig: alleen Mattheüs en Marcus maken er melding van maar Lucas en Johannes niet.

"Vertekend"
Voorts is de figuur van de Romeinse stadhouder Pilatus in veel passiespelen historisch geheel vertekend, zo beweert men. Hij was niet de daarin verschijnende goedwillende bestuurder, maar een bloeddorstige tiran die honderden joden heeft laten kruisigen.
Fisher en Klenicki vinden de visie van de rooms-katholieke theoloog Leonard Swidler van Temple University de beste: „Een passiespel moet, ons geen minachting nalaten voor Jezus' volk, de joden, maar de christenen integendeel dankbaar doen zijn dat zij tot de ene ware God zijn geleid, de God van Israël, door de jood Jezus." Daarom moet volgens Swidler een passiespel niet de indruk geven dat de joden als volk verantwoordelijk zijn voor de dood van Jezus, terwijl de spelers die Jezus en zijn discipelen uitbeelden er joods moeten uitzien en als joden dienen op te treden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Passiespel bezwaarlijk wegens antisemitisme

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's