Bekijk het origineel

V^oor comfortabel autorijden moet betaald worden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

V^oor comfortabel autorijden moet betaald worden

Peugeot 305 Automatic

4 minuten leestijd

Van onze automedewerker Peugeot heeft van het model 305 een uitvoering op de markt gepacht met automatische versnellingsbak. Vooral voor mensen die an makkelijk autorijden houden is zo'n uitvoering met automaat leaal. Het koppelen en schakelen kan men immers rustig vergein; dat werk wordt feilloos door de automaat gedaan. De keerzije van de medaille is dat de automaat-uitvoering een pittige aan:hafprijs heeft en ook niet al te zuinig met de brandstof om}ringt. De Peugeot 305 Automatic is gebaerd op de Peugeot 305 in GT-uitvoeng, die op zichzelf al een van de lurdere modellen is in de 305-serie. aar komt dan de meerprijs van de itomatische versnellingsbak nog bij, )dat de uiteindelijke aanschafprijs 28.920,-bedraagt: niet niks voor een ij normale middenklasse-auto. Neem daar dan nog wat extra comfortverDgende accessoires als een elektrisch ihuifdak of een stuurbekrachtiging ij, dan loopt de prijs zelfs op tot 31.400,-. Als die hoge prijs geen al te grote ndernis is, koopt men met de 305 utomatic echter wel een hele fijne Ito. De wagen is natuurlijk op en top ;n Peugeot, dat wil zeggen door en 3or comfortabel, makkelijk bedienlar, compleet uitgerust en voorzien een ruim en smaakvol ingericht inrieur.

Niet traag
De motor in de 305 Automatic is de;Ifde als in de 305 GT, dus met een ciiderinhoud van 1580 cm^ en een verogen van 68 kW (94 pk). Doordat de itomaat wel een gedeelte van het

KirïinT^EST
vermogen opslokt, zijn de prestaties, iets minder dan in de GT, maar toch kan de 305 Automatic beslist geen trage auto genoemd worden. Van O tot 100 km maten wij een acceleratietijd van 13,6 seconden en dat is toch voldoende om in het verkeer heel vlot mee te komen. De topsnelheid van onze testauto bedroeg 155 km/u.

Wat het weggedrag betreft valt er op de Peugeot 305 nauwelijks wat aan te merken. De wagen is koersvast, vrijwel totaal ongevoelig voor zijwind en heeft een uitstekende wegligging. Ook op slecht wegdek houdt de 305 prima contact met de weg dank zij de onafhankelijke wielophanging rondom. Opvallend bij de Peugeot is de comfortabele vering, die oneffenheden onmerkbaar gladstrijkt en toch niet slap of week te noemen is. Een hele prettige eigenschap van de 305 is ook dat de auto in snel genomen bochten nauwelijks overhelt.

Een grote bijdrage tot het comfort wordt verder geleverd door de motor, die heel stil zijn werk doet en ook bij hoge snelheden niet rumoerig wordt. Jammer is alleen dat de carrosserie wel wat windgeruis maakt, vooral bij de voorruitstijlen en het schuifdak.

Automatisch

Heel belangrijk voor het rijplezier van een auto is het bedieningsgemak. Wat dit betreft heeft de bestuurder van de 305 Automatic het natuurlijk bijzonder gemakkelijk, want het bedienen van de versnellingen wordt geheel door de automaat overgenomen. Opvallend bij de automaat van Peugeot is dat hij heel soepel, vrijwel onmerkbaar, van de ene naar de andere versnelling schakelt. Bij het inhalen zorgt de automaat ervoor dat automatisch teruggeschakeld wordt naar een lagere versnelling (kick-down) om extra trekkracht te verkrijgen. De bestuurder kan daardoor zijn aandacht volledig aan hét verkeer wijden en steeds beide handen aan het stuur houden.

De automatische versnellingsbak in de 305 Automatic is een heel modem ontwerp met vier versnellingen, waarvan de vierde een overdrive-karakter heeft. Bovendien is de automaat voorzien van een „lock-up" systeem, waardoor de slip van de koppelomvormer in de vierde versnelling wordt opgeheven. Al deze voorzieningen dragen er volgens de fabriek toe bij dat de automaat minder vermogen opeist en daardoor zuiniger is dan andere automaten. Toch viel ons het verbruik van de 305 Automatic wel wat tegen; tijdens onze test bedroeg het gemiddelde één liter op 10,6 kilometer. Wie een 305 Automatic koopt moet dus wel rekening houden met hoge brandstofkosten.

Ruimte

Het rijgemak van de Peugeot 305 werd in onze testwagen nog vergroot door de aanwezigheid van een stuurbekrachtiging, die de auto ook bij parkeermanoeuvres heel handelbaar maakte. Voor deze stuurbekrachtiging moet overigens wel een pittige meerprijs van.ƒ 1.420,- betaald worden. Ook voor het elektrisch bediend schuifdak moet een meerprijs betaald worden, en wel van ƒ 1.060,-. Zo'n schuifdak is een heel prettige voorziening, maar heeft het nadeel dat het behoorlijk veel hoofdruimte wegneemt in het interieur. Vooral lange mensen (langer dan 1,90 m) zitten daardoor voortdurend met hun hoofd tegen het dak, iets dat niet zo prettig is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

V^oor comfortabel autorijden moet betaald worden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken