Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kabinet: Vrijwillige ziekenfonds verdwijnt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kabinet: Vrijwillige ziekenfonds verdwijnt

Wetsontwerp bij Tweede Kamer ingediend

4 minuten leestijd

DEN HAAG — Het kabinet houdt (ondanks negatieve adviezen van de adviescolleges) vast aan het voorstel om de vrijwillige ziekenfondsverzekering (1,5 miljoen verzekerden) op te heffen en 650.000 vrijwillig verzekerden (meest kleine zeIfstandigen en ambtenaren) over te hevelen naar de particuliere verzekeraars. Dit blijkt uit het ontwerp van een wet over de toegang tot de ziektekostenverzekering dat het gisteren bij de Tweede Kamer heeft ingediend.

  De overige vrijwillig verzekerden (vooral uitkeringsgerechtigden) gaan weer naar de verplichte ziekenfondszekering die nu nog alleen voor werknemers bestemd is. De bejaardenverzekering (voor bejaarden met een inkomen van minder dan 23.800 gulden) wordt eveneens opgeheven.
  De ruim 1 miljoen verzekerden worden ook verplicht verzekerd. Daarna blijft wie 65 wordt waar hij is: bij het ziekenfonds of de particuliere verzekeraar.
  De particuliere verzekeraars mogen mensen die afkomstig zijn uit het ziekenfonds niet weigeren. Aan deze acceptatieplicht worden regels gekoppeld voor een standaardpakket, dat in grote lijnen overeen zal komen met die van het ziekenfonds, en voor een maximaal te heffen premie. Leeftijdtoeslagen zijn voor deze groep verboden. De ex-ziekenfondsverzekerden mogen wel voor een ander pakket of bijvoorbeeld eigen risico's en een lagere premie kiezen, maar dan geldt de acceptatieplicht niet. 

Doel 
  Doel van deze wijzigingen is een verlichting van de collectieve lasten (ziekenfondspremies) met een miljard gulden. Voor de compensatie van de financiële gevolgen voor de vrijwillig verzekerden die naar een particuliere verzekeraar moeten stelt het kabinet vooralsnog voor drie jaar - 120 miljoen gulden beschikbaar. Vooral vrijwillig verzekerden die nu recht op premiereductie hebben zullen namelijk „particulier" meer moeten gaan betalen. De verschillen worden zeer aanzienlijk als ze ook kinderen onder de 16 jaar hebben: die zijn nu gratis meeverzekerd en voor hen geldt in de  particuliere verzekering ongeveer de helft van de premie voor volwassenen.
  
Het kabinet wil ook mensen die in de toekomst een aaw- of awrw-uitkering of bijstand krijgen in de verplichte verzekering opnemen, evenals zelfstandigen met een uitkering op grond van de bedrijfsbeëindigingsregeling en ambtenaren met een invaliditeitspensioen. De betrokken sociale fondsen betalen het werkgeversdeel van de ziekenfondspremie. Ondanks de adviezen daartoe heeft het kabinet afgezien van de mogelijkheid, een in omvang beperkte vrijwillige ziekenfondsverzekering te handhaven. Het vreest dat die toch weer in moeilijkheden zou komen door de concurrentie van de flexibeler particuliere markt. Over de zieketekostenregelingen voor ambtenaren doet het nog geen voorstellen. 

Eigen risico's 
  Het kabinet ziet vooralsnog af van bezuinigingen via beperking van het ziekenfondspakket of het invoeren van (meer) eigen risico's. Er komen regels voor „verevening", zowel tussen de particuliere verzekeraars onderling als tussen de particulieren en de ziekenfondsen, van de extra lasten die bejaarde verzekerden, met zich meebrengen. De particuliere tarieven van tandartsen en specialisten zullen worden aangepast omdat die hoger liggen dan de ziekenfondstarieven. Hoewel zij meer particuliere patiënten krijgen mogen de totale kosten voor deze hulp niet stijgen.
  
Over de inkomenseffecten van deze stelselwijziging zegt het kabinet dat de groep zelfstandigen in de vrijwillige verzekering zonder de toegezegde compensatie een inkomensachteruitgang zouden ondervinden (gehuwden met een inkomen van 23.700, recht op premiereductie en twee kinderen onder de 16 ruim 2.600 gulden per jaar). De compensatieregeling zal na drie jaar worden „geëvalueerd". Voor ongehuwden en gehuwden zonder kinderen is sprake van een positief effect. De bejaarden die naar het verplichte fonds worden overgeheveld zijn samen 370 miljoen gulden minder aan premie kwijt. Particulier verzekerden die 65 worden blijven dezelfde premie betalen.
  
De premie voor de verplichte verzekering (nu 9,2 procent van het inkomen waarvan werkgever en werknemer elk de helft betalen) moet met 0,2 procent omhoog. De groep awrw-gerechtigden (weduwen en wezen) gaat 80 miljoen minder en de groep aaw-gerechtigden (arbeidsongeschikten) 175 miljoen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 mei 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Kabinet: Vrijwillige ziekenfonds verdwijnt

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 mei 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken