Bekijk het origineel

Renault Espace: picknickauto en rijdende vergaderruimte

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Renault Espace: picknickauto en rijdende vergaderruimte

6 minuten leestijd

Ondanks het feit dat de auto al honderd jaar bestaat, is de fantasie van de automobieibouwers nog steeds niet uitgeput. Na al de verschillende vormen en varianten die er in het verleden al zijn geweest, is er nu weer een heel nieuw autotype uitgedacht: de zogenaamde "ruimte-auto". Een mooi voorbeeld van dit nieuwe type is de Renault Espace („espace" is een Frans woord voor ruimte); een auto, die weliswaar niet goedkoop is, maar over bijzonder veel gebruiksmogelijkheden beschikt.

  Wie een Renault Espace koopt, koopt namelijk niet alleen een personenauto, maar tegelijkertijd ook een ruime bestelauto, een ideale reisauto, een picknick-auto en een rijdende vergaderruimte. Door het verplaatsen, verdraaien of geheel verwijderen van de stoelen in het interieur is de Espace in een mum van tijd voor de meest uiteenlopende doeleinden geschikt te maken. 

Veel ruimte
 
  Ook het rijden in de Espace is anders dan in andere auto's, want door de hoge bouwwijze zitten bestuurder en passagiers veel meer rechtop en hebben ze een veel beter uitzicht op de rest van het verkeer. Door de overvloedige hoeveelheid ruimte in het interieur kunnen zelfs extreem lange personen een goede zitpositie vinden en hebben de inzittenden veel meer bewegingsvrijheid dan in andere auto's. Er is ook opvallend veel bergruimte voor kleine spullen, onder andere op en in het dashboard, dat vanaf het stuur tot aan de voorruit bijna een meter breed is. 
  Het rijden op zichzelf is met de Espace echter nauwelijks anders dan in andere personenauto's. De bediening gaat licht en gemakkelijk en dank zij de bekrachtigde besturing is de auto ook in de stad gemakkelijk te manouvreren. Enige nadeel is dat de auto niet erg overzichtelijk is; door de zeer schuin aflopende motorkap is vanaf de bestuurdersstoel niet te zien waar de voorkant van de auto ongeveer ophoudt.
  
  De Renault Espace beschikt ook over uitstekende rij-eigenschappen. De auto is koersvast en weinig zijwindgevoelig en gedraagt zich in bochten heel voorspelbaar. Het veercomfort is een wat minder sterk punt van de Espace. De vering is wat aan de harde kant en kleine oneffenheden worden duidelijk doorgegeven aan de inzittenden. 

Vormgeving
 
  De vormgeving van de Espace is voornamelijk bepaald door de windtunnel, met als gevolg dat de auto een luchtweerstandscoëfficiënt heeft van slechts 0,32 cW: dat is beter dan van de meeste personenauto's. Ondanks die lage luchtweerstand springt de Espace niet uitgesproken zuinig met de brandstof om: tijdens onze test bedroeg het gemiddelde verbruik één liter op 10,1 kilometer. 
  In ruil voor benzine levert de motor in de Espace echter wel uitstekende prestaties. De viercilinder 1995 cc motor is dezelfde lichtmetalen krachtbron als in de Renault 25 wordt geleverd. Met een vermogen van 110 pk is deze motor in staat de 1240 kg wegende Espace van O tot 100 km te laten accelereren in 13,6 seconden en eeen topsnelheid te geven van 175 km/u.
  De motor is over het algemeen vrij stil; alleen bij ver doortrekken in de versnellingen, wanneer het toerental boven 4000 t/min komt, neemt het geluid sterk toe. Ook het windgeruis neemt bij hogere snelheden toe, maar niet in hinderlijke mate. Wel hinderlijk zijn de rijgeluiden van banden en wielophanging, die op bepaalde wegdekken behoorlijk rumoerig zijn. 

Interieur 
  Het interieur van de Espace is zoals gezegd bijzonder ruim. De ruimtelijke indruk wordt nog versterkt doordat er door het grote glasoppervlak veel licht naar binnen valt en doordat er smaakvolle, lichte bekledingsstoffen zijn gebruikt. Ook het dashboard is in prettige, lichte kleuren uitgevoerd en gedeeltelijk bekleed met stof.
  
De Renault Espace wordt standaard geleverd met vijf stoelen, maar tegen meerprijs zijn er ook zeven stoelen leverbaar; de bevestigingspunten zijn er in ieder geval al voor aanwezig. De stoelen zijn zo gemaakt dat ze met een simpele handgreep voorover geklapt kunnen worden. Eventueel kunnen ze zelfs geheel uit de auto verwijderd worden; vanaf de achterklep tot aan de voorstoelen ontstaat dan een volkomen vlakke laadruimte. Om de auto in een picknickruimte of vergaderlokaaltje te veranderen kunnen de twee voorstoelen 180 graden gedraaid worden. Wanneer dan de twee buitenste stoelen achterin de auto worden gezet en de middelste veranderd in een tafeltje, ontstaat een gezellig zithoekje.
  De Renault Espace was in de door ons geteste TSE-uitvoering zeer compleet uitgerust. Standaard zijn bij de TSE onder andere centrale deurvergrendeling met infra-rood afstandsbediening, elektrisch bediende zijruiten, elektrisch bediende buitenspiegels, getint glas, toerenteller, mistlampen voor en achter, lichtmetalen velgen en een vijfversnellingsbak. Behalve met de 2-liter benzinemotor kan de Espace ook worden geleverd met een 2-liter turbodieselmotor.
  
Een groot voordeel van de Espace is dat hij niet kan roesten. De carrosserie van de auto is namelijk voor het grootste deel van kunststof gemaakt en het stalen chassis is geheel verzinkt. Deze kunststof carrosserie is niet door Renault zelf gemaakt, maar door de Franse firma Matra, die in het verleden ook veel met Talbot heeft samengewerkt, onder andere voor het maken van de Talbot Matra Bagheera en de Talbot Matra Rancho. 

Conclusie
  De Renault Espace is een bijzondere auto met een groot aantal bijzondere mogelijkheden. De wagen heeft de afmetingen en de binnenruimte van een bestelauto, maar is tegelijkertijd een hele fijne reisauto. Door de pittige prestaties, de uitstekende zitpositie, de rustige besturing en de prima rij-eigenschappen is het een plezier om in de Espace lange afstanden af te leggen. Wel moet men op lange afstanden een goed gevulde portemonnee meenemen, want de Espace springt niet bepaald zuinig met de brandstof om, vooral wanneer er pittig mee wordt gereden. Vanwege de mogelijkheid om zeven stoelen in het interieur te plaatsen is de Espace ook een ideale auto voor grote gezinnen. Een nadeel van de Espace is de pittige aanschafprijs; in de door ons geteste TSE-uitvoering kost de Espace maar liefst ƒ 44.450,-. 

Technische gegevens 
  Motor 4 cilinders, 1995 cm', 79,5 kW (110 pk) bij 5500 t/min, 160 Nm bij 3000 t/min, aandrijving op de voorwielen.

Wielophanging
  voor: onafhankelijk met schroefveren, achter: semi-starre as met schroefveren, gewicht 1240 kg.

Prestaties
  acceleratie van O tot 100 km in 13,6 seconden, topsnelheid 175 km/u, verbruik (super benzine) bij 90 km/u 1:15,4, bij 120 km/u 1:10,6, in stadsverkeer 1:9,3, gemiddelde tijdens de test 1:10,1.

Prijzen
  Espace 2000 GTS:      ƒ 39.750,
  Espace 2000 TSE:      ƒ 44.450,
  Espace Turbodiesel:    ƒ 44.450,-. 
  Espace Turbodiesel X: ƒ49.150,- 

Positief
  + veel ruimte
  + praktische gebruiksmogelijkheden  
  + prima rij-eigenschappen
  + pittige prestaties. 

Negatief
  — tamelijk harde vering
  — rijgeluiden van banden en wielophanging
  — pittige aanschafprijs 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Renault Espace: picknickauto en rijdende vergaderruimte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken