Bekijk het origineel

Consument gebaat bij koffie-oorlog

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Consument gebaat bij koffie-oorlog

Fondspakken soms 30 cent in prijs vedaagd

3 minuten leestijd

UTRECHT — Douwe Egberts, Albert Heijn en Van Nelle .zijn sinds gisteren in een koffieprijzenslag gewikkeld, die de consument per pak dubbeltjes voordeel gaat opleveren. Douwe Egberts verlaagt de prijzen van alle merken met 20 tot 30 cent, Albert Heijn doet z'n Rabat koffie 35 cent goedkoper weg en Van Nelle berichtte vanmorgen, dat alle door dit bedrijf verkochte koffie 22 tot 35 cent per half pond goedkoper wordt. De prijsverlagingen bij de koffieverkopers gaan respectievelijk vandaag en morgen in.

  Douwe Egberts gaf gisteren het sein tot de strijd met de mededeling dat de DE-koffie met ingang van morgen in prijs zal worden verlaagd. Een reactie van Albert Heijn volgde vrijwel onmiddellijk. Binnen enkele uren deelde de grootgrutter eveneens mee de prijzen te zullen verlagen. Blij is het concern echter geenszins met deze ontwikkeling. „Dit kost goud. Het gaat ook helemaal tegen de markt in, die juist vast is. Nee, het is een heel vervelende zaak die ons op jaarbasis miljoenen gaat kosten", aldus een woordvoerder. Overigens deelde Albert Heijn mee dat naast de Rabat-koffie ook de andere merken tussen de 15 en 22 cent goedkoper worden.
  Van Nelle liet weten, dat hoewel de ontwikkelingen op de grondstoffen- en valutamarkt een prijsverlaging van deze omvang niet rechtvaardigen toch tot deze stap is besloten „mede in het belang van de consument".
  
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Koffiebranders en Theepakkers reageerde verbaasd op de maatregel van DE en ontkende dat hier sprake zou kunnen zijn van vooruitlopen op een algemene prijsverlaging.
  
„Integendeel, een klein stukje prijsdaling zou misschien nog gerechtvaardigd zijn, maar het is de vraag of de prijzen niet spoedig omhoog moeten, gezien de stijgende prijzen op de wereldmarkt in verband met grote droogte in Brazilië"', aldus de woordvoerder.
  
Op 16 oktober werden de koffieprijzen van alle merken in ons land met 20 tot 25 cent verlaagd als gevolg van lagere inkoopprijzen door de daling van de dollarkoers.
  
Op 13 augustus werden de prijzen al met 13 cent verlaagd. Voor DE is het derhalve de derde keer binnen drie maanden dat de koffie goedkoper wordt aangeboden. Sinds medio augustus is de prijs voor DE's hoofdmerk Aroma rood circa 70 cent per halpondspak goedkoper geworden.

Konsumenten Kontakt
  Het Konsumenten Kontakt (KK) in Den Haag, dat zich de afgelopen zomer meerdere keren sterk heeft gemaakt voor forsere verlagingen van de koffieprijs voor de consument, verklaarde gistermiddag „zeer gelukkig" met deze prijsontwikkeling te zijn. „Een uitstekende zaak die nu eindelijk is doorgevoerd", aldus een woordvoerder.
  
Na de prijsdalingen in augustus verklaarde KK, dat de koffiemarkt al begin dit jaar was ingeklapt en dat er rustig nog eens 20 tot 25 cent van de prijs af mocht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 november 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Consument gebaat bij koffie-oorlog

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 november 1985

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken