Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belasting

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Belasting "schone" auto's omlaag in '86

Rest wagenpark zwaarder belast

2 minuten leestijd

DEN HAAG — De bijzondere verbruiksbelasting, die moet worden betaald over na 1 januari 1986 verkochte auto's met een katalysator gaat met 1700 gulden omlaag.

  Kopers van „schone" personenauto's tot 1,4 liter krijgen tot 1988 een vermindering van 850 gulden. Daarna gaat het voordeel voor deze categorie ook naar 1700 gulden. Het kabinet wil hierdoor het schoner autorijden bevorderen. Maar omdat de maatregel niets mag kosten gaat de verbruiksbelasting voor alle personenauto's enigszins omhoog.
  Een tweede impuls voor het schoner rijden is het voorstel om de bestaande luchtverontreinigingsheffing op benzine te vervangen door een heffing op gelode benzine. Bovendien gaat de accijns op ongelode benzine omlaag. Het verschil in lastendruk tussen gelode en ongelode benzine komt daardoor op 4,5 cent per liter. Dit zal naar verwachting worden doorgegeven aan de consument die „loodvrij" tankt. Schone wagens mogen alleen worden afgetankt met loodvrije benzine. Lood tast nameiijk de katalysator aan die de uitlaatgassen reinigt.

Drie jaar
  Dit pakket maatregelen is gisteren door staatssecretaris Koning (Financiën) en minister Winsemius (Milieu) in de vorm van wetsvoorstellen aan de Kamer aangeboden. De maatregelen moeten op 1 januari ingaan voor de duur van drie jaar. De voorstellen kosten de overheid niets. Ze maken deel uit van het beleid, gericht op de terugdringing van de zure regen. De financiële tegemoetkomingen moeten het aantrekkelijk maken om de duurdere auto's te kopen, die op loodvrije benzine kunnen rijden en anderszins minder milieuvervuilend zijn.
  
De bijzondere verbruiksbelasting gaat omhoog ter financiering van de verlaging voor schone auto's. De bijzondere verbruiksbelasting kent een schijventarief, waarvan de laagste schijf omhoog gaat van 16 naar 17 procent. In deze schijf vallen alle personenauto's. De twee schijven daarboven blijven onveranderd op 19,25 en 22,75 procent.

Regeling
  Uit de voorstellen blijkt dat er een overgangsregeling komt voor tankstations die reeds vóór 1 januari veel nog niet in accijns verlaagde ongelode benzine in de tanks hebben.
  
De beide bewindslieden voegen aan hun voorstellen nog toe dat de voorgestelde extra heffing van zeven cent per liter op gelode normale benzine hier niet aan de orde is. Deze heffing moet het einde van „normaal" gaan betekenen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 13 November 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Belasting

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 13 November 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken