Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilingseizoen weer losgebarsten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Veilingseizoen weer losgebarsten

4 minuten leestijd

  Christie's Amsterdam houdt haar jaarlijkse veiling van belangrijke Hollandse en Vlaamse tekeningen van Oude Meesters op maandag 18 november 1985 om 10.30 uur. Deze veiling bevat een uitzonderlijk fraaie tekening van een paar in een landschap van Jan Harmensz. Muller, een opmerkelijke studie van een staande bisschop van Abraham Bloemaert en twee portrettekeningen, gemaakt door David Bailly, waaronder een studie van een meisje, uit 1692, cirkelvormig en een portret van een jongeling, 1623. Opvallend is een serie landschappen van een onbekende tekenaar, genoemd De Vries van Leeuwarden. Op de veiling komen tevens tekeningen van de Van de Veldes. Daaronder zijn er enkele die eind 18e eeuw in de collectie van de 2e Burggraaf van Palmerston zaten. Zeer fraai zijn de serie botanische tekeningen van de hand van een Hollandse kunstenaar, vervaardigd rond 1650 en werken door 18e-eeuwse Hollandse tekenaars, onder wie Jan van Strij, Wijbrand Hendriks en Johann Goll van Franckenstein, alle landschappen in de omgeving van Haarlem.

19e en 20e eeuw
  
De veiling van 19e- en 20e-eeuwse schilderijen, aquarellen, tekeningen en sculpturen, die bij Christie's in Amsterdam wordt gehouden op dinsdag 19 november belooft interessant te worden. 
  
De nadruk van deze veiling ligt op de Romantische periode. Een aantal Hollandse en Belgische kunstenaars is vertegenwoordigd met schilderijen van zeer goede kwaliteit. Veel belangstelling zal bestaan voor een werk van Hermanus Koekkoek, „Schepen buitengaats", gesigneerd en gedateerd 1861 en voor een zeer aantrekkelijk stilleven van Jean Baptiste Robie, gesigneerd en gedateerd 1868. Tot de hoogtepunten behoren eveneens twee werken van Eugene Louis Verboeckhoven, „Gevogelte op een boerenerf" en „Een pony in een landschap", 1865, een stadsgezicht in de winter van Charles Leickert, een winter- en zomerlandschap door Johan Jacob Coenraad Spohler, alsmede „le Polychromeur" van Gerard Portielje, gesigneerd en gedateerd 1889.
  Van bijzonder historisch belang is een schilderij door Charles Rochussen, „Toeschouwers bij de Regatta" georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Zeil-en Roeivereniging op 10 september 1846 op het „IJ" bij Amsterdam.
  
De Duitse Romantiek wordt onder meer vertegenwoordigd door Franz von Defregger „Meisjesportret" en Gabriel von Max „De kunstkritici".

Sotheby
  
Ook bij Sotheby is de veilingtijd  weer aangebroken. Op maandag 18  november komen daar zo'n 400 wer ken van oude meesters onder de hamer. Een van de hoogtepunten is een gezicht op een dorpsherberg met daarvoor vele figuren van Jan Steen. Dit schilderij is afkomstig uit de collectie van W. H. Granvelle, Londen, en J. Walter, Bearwood. Het was in 1909 te zien tijdens de aan Jan Steen gewijde wintertentoonstelling in Londen.
  
Van Judith Leyster, leerlinge van Frans Hals en echtgenote van Jan Miense Molenaar, is er een aantrekkelijk schilderij met drie vrolijke kinderen. Belangrijk is ook een olieverfschilderij van Pieter Fris, gesigneerd en gedateerd 1653. Dit vrij recent ontdekte werk, „Noli me tangere", zal door Professor Sumowski worden opgenomen in zijn vierde deel „Gemalde der Rembrandt Schuler".
  
Precies een week later veilt Sotheby decoratieve kunst. Het meest opvallende voorwerp in deze veiling is een gigantische Jugendstil dekselpot van Rozenburg. In 1900 werden door deze fabriek ter gelegenheid van de eerste Vredesconferentie (1899) een vijftal vazen van uitzonderlijk formaat vervaardigd. Drie met deksel, gedecoreerd met Paleis Huis ten Bosch (waar de conferentie plaatsvond), de Vijverberg te Den Haag (de residentie) en de Grimburgwal van Amsterdam (de hoofdstad), en twee vazen zonder deksel gesierd met de initialen „W" (voor Koning Willem III, het ontvangend staatshoofd) en „NII" (Tsaar Nicolaas II, de initiatiefnemer van de Conferentie).
  
De vijf vazen waren voor het eerst te zien tijdens de Wereldtentoonstelling te Parijs in 1900 en gingen de historie in als „De Vredesvazen". Gebleken is nu dat tegelijkertijd een vierde dekselpot werd vervaardigd, misschien als reserve voor het geval er tijdens het bakproces van deze ongewoon grote vazen iets mis zou gaan. Deze vierde vaas werd beschilderd met het Alkmaarse Waaghuis en — waar de andere vijf regelmatig tentoongesteld werden — was historisch vergeten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1985

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Veilingseizoen weer losgebarsten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1985

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken