Nieuwe locaties voor woonwagens Apeldoorn
College verwerpt rijksbeleid
APELDOORN — Het Apeldoornse gemeentebestuur wil op korte termijn twee nieuwe woonwagencentra inrichten van 15 en 40 standplaatsen. De woonwagenlocatie De Haere zal bovendien met 108 standplaatsen gehandhaafd blijven. Dit hebben wethouder drs. H. J. Bos en W. F. Vriezen gisteren tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Opnieuw geeft Apeldoorn hiermee geen gehoor aan het provincie- en rijksbeleid, dat kleine woonwagenlocaties van niet meer dan 15 standplaatsen dichtbij bebouwing en sociale voorzieningen wil. Gezien het ontbreken van een politiek en maatschappelijk draagvlak in Apeldoorn, acht het college het daarom onverantwoord om door te gaan met spreiden van woonwagenstandplaatsen volgens de richtlijnen van het ministerie.
Het eigen woonwagenplan is tot stand gekomen op aandringen van raad en woonwagenbewoners. Mocht het rijk geen goedkeuring aan het Apeldoornse plan geven, dan is de gemeente bereid zelf alle financiële consequenties te dragen, wat neerkomt op een bedrag van enkele miljoenen. Normaal draagt het rijk 95 procent van de lasten.
Keuze
De woonwagens zijn gepland in het werkgebied Malkenschoten, waar 15 standplaatsen worden ingericht, inclusief een werkterrein voor de bewoners en het toekomstige uitbreidingsgebied Osseveld-west, met uiteindelijk 40 standplaatsen (de eerste bouwfase voorziet in 15 plaatsen). Woonwagenbewoners kunnen in de toekomst zelf hun locatie kiezen: Malkenschoten met werkterrein, maar aan de rand van Apeldoorn; of Osseveld-west, zonder sloopmogelijkheden en dichtbij de bebouwing.
De gisteren bekendgemaakte plannen zullen tot 6 december ter inzage liggen. Commissies en gemeenteraad moeten eveneens de collegeplannen nog behandelen.
Zorgvuldig
Volgens de beide wethouders zal er uiterst zorgvuldig met de voorbereidende procedures worden omgesprongen, om in ieder geval niet hiervoor teruggefloten te worden door rijk of provincie. Wethouder Bos zegt het uiterste te zullen doen om de nieuwe locaties gerealiseerd te krijgen en De Haere te handhaven; „als het moet tot het hoogste rechtscollege".
Om ongewenste activiteiten van woonwagenbewoners in het Osseveldgebied (zonder sloop- of opslagterrein) tegen te gaan zal er een stringent beleid gevoerd worden. Overlast voor toekomstige omwonenden zal zoveel mogelijk worden aangepakt. In 1987 wordt in dit gebied begonnen met de bouw van in totaal 1100 nieuwe woningen. De woonwagenstandplaatsen kosten per plaats 6.500 gulden, exclusief de 30.000 a 40.000 gulden per standplaats extra voor de werkterreinen in Malkenschoten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 november 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 november 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's