Bekijk het origineel

Bekijk het origineel
Voor de luchtvaart is 1985 een rampjaar
Meer dan 1900 doden bij 23 vliegrampen in het lijndienst- en charterverkeer
Nadat het vorige jaar kon worden afgesloten als het veiligste vllegjaar sinds 1945 (In dat jaar begon de ICAO, de Internationale Burgerluchtvaartorganisatle, met het bijhouden van vliegramp-statistieken), is 1985 voor de burgerluchtvaart helaas een rampjaar geworden. Er verongelukten dit jaar achttien grote en minstens vijf kleine verkeersvliegtuigen waarbij meer dan 1900 doden vielen te betreuren. Het vergelijkbare dodental in 1984 bedroeg 448.
Van vier vliegrampen staat vast dat die het gevolg waren van haperende motoren, die al dan niet in brand vlogen. Minstens zeven vliegtuigen vlogen tegen bergen en hoog gelegen terreinen. Als oorzaak van de meeste van deze botsingen wordt door de onderzoekers niet uitgesloten dat de piloot een misrekening heeft gemaakt of dat hij onvoldoende vliegervaring had.
Alle grote vliegrampen die in de loop der jaren hebben plaatsgevonden konden steeds met grote zekerheid worden verklaard door menselijk of technisch falen, door slechte weersomstandigheden of door een combinatie van deze oorzaken. Als enige vaststaande uitzondering hierop gold tot dit jaar het neerschieten van een Koreaans verkeersvliegtuig in 1983 door de Russen, nadat dit vliegtuig al enige tijd boven Russisch grondgebied had gevlogen. Alle 269 inzittenden werden hierbij gedood.
Terreur
Deze ramp wordt gerangschikt onder de terroristische acties. Een tweede (voorlopige) uitzondering is de ramp met de Boeing 747 van Air India, die op 23 juni 1985 plaatsvond boven de Atlantische Oceaan. Deskundigen houden er nog steeds rekening mee dat het toestel is neergestort als gevolg van een bomexplosie. Extremistische Sikhs worden ervan verdacht in Toronto een bom in het vliegtuig te hebben geplaatst.
Donderdag stortte een door de Amerikaanse strijdkrachten gecharterde DC-8 kort na de start vanaf het Canadese vliegveld Gander neer. Alle inzittenden, 250 militairen en de acht bemanningsleden, vonden de dood. De extremistische moslimbeweging Jihad stelde zich verantwoordelijk voor het vliegtuigongeluk via een anoniem telefoontje. De regering van de VS maakte bekend dat een voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat er van sabotage geen sprake is.
Niet afgerond
Het onderstaande chronologische overzicht van de ernstigste vliegrampen van 1985 is niet geheel volledig voor wat betreft de mogelijke oorzaken (omdat de meeste onderzoeken nog niet zijn afgerond) en in het bijzonder niet voor wat betreft de Russische rampen. Van drie verkeersvliegtuigen staat vast dat die boven de Sowjet-Unie zijn verongelukt. Zoals „gebruikelijk" verschaffen de Russen echter geen gegevens over vlieg- en andere rampen, tenzij ze er niet onderuit kunnen door bijvoorbeeld de betrokkenheid van buitenlanders. Over het aantal slachtoffers is in het Westen dan ook geen betrouwbaar aantal te noemen. En het is niet uitgesloten, dat er boven de Sowjet Unie meer dan drie verkeersvliegtuigen zijn verongelukt. In het overzicht zijn alleen de vliegrampen in het commerciële lijndienst- en charterverkeer opgenomen. Bij vliegtuigongelukken in de sport-, zaken- en militaire luchtvaart zijn in 1985 naar schatting meer dan vijftienhonderd mensen om het leven gekomen.
Berg
• 1 januari — Een Boeing 727 van de Amerikaanse maatschappij Eastern
Airlines vliegt, op weg naar de Boliviaanse hoofdstad La Paz, tegen een
8500 meter hoge berg van het Andesgebergte. Alle 29 inzittenden
komen om het leven.
• 18 januari — Tijdens de landing op de luchthaven Jinan in China stort
een Antonov-24 van de staatsluchtvaartmaatschappij CAAC neer.
Daarbij komen 38 mensen om; drie passagiers overleven de ramp.
• 19 januari — Bij de start vanaf Havana verongelukt een Iljushin-18
van een Cubaanse maatschappij door een haperende motor. Niemand
van de 40 inzittenden overleeft de ramp.
• 21 januari — Direct na de start van een Lockheed Electra van de
chartermaatschappij Galaxy gaan er sterke trillingen door het vliegtuig,
vermoedelijk veroorzaakt door een niet gesloten luik in de vleugel. De
gezagvoerder neemt vermogen weg en het toestel stort neer bij Reno in
de Amerikaanse staat Nevada. Alle 75 inzittenden vinden de dood.
• 23 januari — In Colombia botst een vliegtuig van de regionaal
vliegende maatschappij Aerovia de Integracion Regional tegen een
berg. Alle 17 inzittenden van het vliegtuig, een Embraer Bandeirante,
komen om het leven.
• 23 januari — Een De Havilland Twin Otter van Aerolinas Centrales
de Colombia vliegt op dezelfde dag eveneens tegen een berg. Niemand
van de 23 inzittenden overleeft de ramp.
Onbekend
• 1 februari — Een Tupolev 134 van Aeroflot stort neer in de buurt van
Minsk. Over het aantal slachtoffers is in het Westen niets bekend.
• 16 februari — Met 9 mensen aan boord stort in Kalimantan (Indonesië)
een Britten-Norman Islander neer tijdens een storm. Hierbij verliezen 8
mensen het leven.
• 19 februari — Op een vlucht van Madrid naar Bilbao vliegt een Boeing 727
van Iberia tegen een berg en explodeert. Bij deze ramp komen alle 48
inzittenden om.
• 22 februari — Een motor van een Antonov-24 valt uit na de start, vliegt in brand en explodeert. Het toestel van Air Mali vervoert 49 passagiers en 2
bemanningsleden. Eén passagier overleeft de ramp.
Berg
• 28 maart — Een Fokker F-28 van Satena vliegt in Colombia in bewolkt
weer tegen een berg. Hierbij komen alle 46 passagiers en 8
bemanningsleden om het leven.
• 15 april — Tijdens een binnenlandse vlucht in Thailand maakt de
gezagvoerder van een Boeing 737 melding van een noodsituatie. Direct
daarna vliegt het toestel, van Thai Airways, tegen een hoog gelegen
terrein. Alle 11 inzittenden verliezen het leven.
• 3 mei — Tijdens een landingsnadering boven Kwow in de Sowjet-Unie
botsen een Tupolev-134 van Aeroflot en een militaire Antonov-2 tegen
elkaar en storten neer. Volgens de informatie die naar het Westen
doorsijpelt, bedraagt het aantal slachtoffers minstens 78.
• 15 mei — De piloot van een Britten Norman Islander stijgt op in
Vilanculous in Mozambique na 48 uur vergeefs wachten op het
verhelpen van een mankement. Na enige tijd besluit de piloot van de
maatschappij Empress TTA tot het uitvoeren van een noodlanding op
een strand waarbij het toestel verongelukt. Het dodental bedraagt 5.
Onbekend
• 16 mei — In de buurt van het Russische eiland Sakhalin verdwijnt een
vliegtuig boven zee, vermoedelijk een Iljushin-18 van Aeroflot. Er worden
door de Russen geen gegevens verstrekt.
• 28 mei — Een Convair-580 van de Venezolaanse maatschappij Avensa
stort kort na de start neer bij Cabinas. Van de 13 inzittenden overleven
er 11 de ramp.
• 23 juni — Op ongeveer 200 km ten zuidwesten van Ierland stort een
Boeing 747 van Air India in zee met 329 mensen aan boord. Het toestel
is op een hoogte van tien kilometer uit elkaar gespat. Deskundigen
houden er rekening mee dat de ramp is veroorzaakt door een
bomexplosie. De uit zee opgeviste „zwarte dozen" met de
vluchtgegevens geven geen uitsluitsel over de oorzaak. Niemand
overleeft de ramp.
Voertuig
• 24 juni — Tijdens de start weigert de motor van een Embraer
Bandeirante van de Braziliaanse maatschappij TABA. De piloot probeert
een noodlanding te maken maar raakt een voertuig. Alle 17 inzittenden
komen om het leven.
• 2 augustus — Bij de landing op de luchthaven van Dallas (Amerika) stort
tijdens noodweer een Lockheed Tristar neer van Delta Air Lines met 163
mensen aan boord. Het aantal slachtoffers bedraagt 132, 123 passagiers,
acht bemanningsleden en de bestuurder van een auto die in de baan reed
van het neerstortende toestel. De oorzaak van de ramp is vermoedelijk
een luchtwerveling.
• 12 augustus — Een van de meest dramatische vliegrampen in de
geschiedenis vindt plaats. Om 18.12 uur lokale tijd stijgt een Boeing 747
van Japan Air Lines op vanaf Tokio voor een vlucht naar Osaka. Dertien
minuten later meldt de gezagvoerder dat hij moeilijkheden heeft en terug
wil keren. Gedurende 32 minuten probeert de bemanning het toestel
onder controle te krijgen. Er is voortdurend contact met de verkeerstoren
van Tokio. In de cabine schrijven wanhopige passagiers afscheidsbrieven.
Om 18.57 uur verdwijnt het toestel van de radar. Het vliegtuig stort neer
op een berg. Van de 524 inzittenden overleven slechts vier mensen de
ramp. Het is de op een na zwaarste vliegramp in de geschiedenis.
Vermoedelijk is het vliegtuig onbestuurd geworden doordat een deel van
het verticale staartvlak is afgebroken. Als oorzaak van het afbreken geldt
volgens het onderzoeksteam een foutieve reparatie van het staartvlak
die zeven jaar geleden aan het toestel is uitgevoerd.
Brand
• 22 augustus — De bemanning van een Boemg 737 van British Airtours
breekt de start af in Manchester na het waarnemen van een harde klap.
De linkermotor brandt en het vuur breidt zich snel uit. Van de 137
inzittenden komen 55 mensen om het leven. Een explosie van de motor
is de directe oorzaak van de brand. De hoofdoorzaak van de ramp ligt bij
scheurtjes in de verbrandingskamer van de motor.
• 7 september — Enkele minuten na de start vanaf Milwaukee (Amerika)
verliest een DC-9 van Midwest Express hoogte en stort neer van
ongeveer 300 meter. Het toestel vliegt in brand en alle 31 inzittenden
vinden de dood.
• 12 december — Na de start vanaf het vliegveld Gander op Newfoundland
stort een DC-8 van Arrow Air, waarschijnlijk na een explosie, van een
hoogte van 300 meter neer. De ramp is met 258 doden het grootste
luchtvaartongeval in de Canadese geschiedenis.
Vliegincidenten
In 1985 ontving de ICAO meer dan zestig meldingen van vliegincidenten waarbij geen mensenlevens vielen te betreuren. Deze incidenten varieerden van het naast de baan raken tijdens de landing tot het uitvallen van vier motoren tijdens de vlucht. Dat bij het laatstgenoemde incident het vliegtuig veilig aan de grond is gekomen wordt door velen als een wonder beschouwd.
Op 19 februari 1985 vielen op een hoogte van dertien kilometer boven de Stille Oceaan de vier motoren uit van een Boeing 747 van China Airlines. Onder een hoek van zestig graden maakte het toestel in twee minuten een duikvlucht van tien kilometer. Op een hoogte van circa drie kilometer gingen de motoren weer draaien en kreeg de bemanning het vliegtuig weer onder controle. Tijdens de val had het vliegtuig grote schade opgelopen. Grote delen van het staartvlak en de staartvleugel waren door de uitgeoefende versnellingskrachten beschadigd en afgebroken.
Verwondingen
Toch slaagde de bemanning erin het toestel veilig op de luchthaven van San Francisco aan de grond te zetten. Slechts vijftig van de 276 inzittenden moesten voor verwondingen worden behandeld. De oorzaak voor het uitvallen van de motoren is vermoedelijk een stofwolk, afkomstig van een vulkaan. Dergelijke stofwolken blijven soms jarenlang op grote hoogte drijven en zijn slecht zichtbaar. Een duidelijke verklaring voor de behouden landing van het ernstig gehavende toestel heeft men niet kunnen vinden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 december 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 december 1985
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's