Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trolleystad Arnhem wil bus nooit meer kwijt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Trolleystad Arnhem wil bus nooit meer kwijt

4 minuten leestijd

ARNHEM — De inwoners van Arnhem zullen er ongetwijfeld niets van hebben gemerkt, maar toch heeft de stad het onlangs enige tijd met een trolleybus minder moeten stellen. De felblauwe trolley ging per dieplader naar het Belgische Gent, waar de bevolking uitliep voor een demonstratierit met deze elektrische bus via het enige stukje getrolleyficeerde traject dat Gent tot nu toe rijk is. Maar daar komt. spoedig verandering in, want ook Gent wil aan de ,41uisterbus". De ervaringen daarmee, onder meer in Arnhem opgedaan, bleken overtuigend genoeg.

„En Gent is niet de enige stad die zich in Arnhem .uitvoerig over het fenomeen trolleybus heeft laten voorlichten", aldus woordvoerder W. Erica van hel Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA). Volgens hem zijn belangstellenden in de Rijnstad dan ook aan het juiste adres, want Arnhem is de enige Nederlandse stad \yaar elektrische bussen rijden en men wil zijn trolleys „nooit meer kwijt".

De stad beschikt over een unicum in ons land en wil dat weten ook. De slogan „Arnhem-TroUeystad" stond in 1984, ter gelegenheid van de opening van een nieuwe trolleylijn door minister Smit-Krdes van verkeer en waterstaat, niet alleen op de 41 trolleybussen, maar ook op 45 dieselbussen, die nu nog in Arnhetn rijden.

Vanaf volgend jaar klopt die slogan zelfs. De Arnhemse gemeenteraad besloot eerder deze maand bijna 6,5 miljoen gulden uit te trekken, voor de trolleyficering van lijn 5, een van de „zwaarste" buslijnen in het Arnhemse net en de enige hoofdlijn, waarop nu nog met diesels, wordt gereden. 'Trolleyficering van lijn 5 betekent, dat elf diesels voor een bedrag van meer dan 5 miljoen gulden zullen worden vervangen door tien trolleys. Voor het eerst sinds jaren rijden er vanaf volgend jaar meer trolleys dan dieselbussen in de Rijnstad.

De kostai van dé nieuwe trolleylijn worden VQ,or een belangrijk deel betaald door het ministerie van verkeer en waterstaat. Maar ook milieuminister Winsemius doet een flinke duit in het zakje, wegens de „grote voordelen van trolleyaandrijving boven dieselaandrijving op het gebied van milieubescherming".

Dat milieuvriendelijke karakter van de trolleybus, die immers geen dieseldampen achter zich laat en stil is, was overigens niet de reden waarom Arnhem in 1946 voor de trolley koos. Erica: „Van het Arnhemse trambedrijf was na de oorlog absoluut niets meer over. Van remise en werkplaatsen aan de voet van de felbevochten Rijnbrugj stond geen steen meer op de andere. Overal in de stad waren tramstellen als barricades en verschansing gebruikt. Had men in 1945 tot wederopbouw van het tramnet besloten, dan was men met helemaal niets begonnen."

Arnhem koos echter niet opnieuw voor trams, maar voor de trolley, waarmee toen in landen als Zwitserland en Oostenrijk, maar ook in een stad als Groningen, al jaren goede ervaringen waren opgedaan. Terwijl tien voormalige postauto's van de geallieerden de busdiensten in de Rijnstad zo goed en zo kwaad als het ging uitvoerden, werd tussen het puinruimen door met man en macht gewerkt aan de opbouw van een trolleynet.

Arnhem ziet wat de trolley betreft alleen maar voordelen. De aanschafprijs van een trolleybus is weliswaar veel hoger dan die van een diesel (verschil zo'n twee ton per bus) en bovendien komen daar voor trolleys nog eens de kosten voor het leidingnet bovenop, maar een trolley gaat zeker vijf jaar langer mee, is gebruiksvriendelijker, goedkoper in brandstof en onderhoud en minder storingsgevoelig. Dit laatste ondanks de indrukwekkende „batterij" elektronische appa-ratuur achter de motor, waarin alleen, al 4,5 kilometer stroomdraad per biis is verwerkt.

Een trolleybus is volgens Erica veel flexibeler dan een tram. Dank zij een -,, hulpaggregaat kan een trolley in ge-'|";L val van nood ook zonder bovenleiding.' »J „op weg". Groot voordeel is volgenS ' Erica verder het ontbreken van lawaai bij een „fluisterbus". „Vooral in een stad als Arnhem, met veel hoogteverschil, maakt het nogal wat verschil of je een dieselbus heel traag en met veel motorgeloei een heuvel op hoort kreunen of dat je een trolley die hindernis moeiteloos snel en onhoorbaar ziet nemen.'*

Hoewel ook die „stilte" rond trolleybussen z'n nadeel kan hebben. „Want", zegt Erica, „hoewel er met trolleybussen niet meer ongelukken gebeuren dan met andere bussen, zijn er ook in „trolleystad Arnhem" nog steeds fietsers en voetgangers die de trolleybus zien als een „potentiële moordenaar". Weggebruikers die zich volgens hem „bijna levenloos schrikken als zo'n ding opeens naast zo staat."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Trolleystad Arnhem wil bus nooit meer kwijt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken