Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VARIABELE AUTOKOSTEN

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VARIABELE AUTOKOSTEN

2 minuten leestijd

Het kabinet voelt wel voor een vervanging van de motorrijtuigenbelasting door een hogere accijns op de benzine. Minister Smit-Kroes deelde dit deze week mee tijdens een debatje in de Tweede Kamer. Zij sprak een duidelijke voorkeur uit voor omschakeling naar een systeem van meer variabele autokosten.
Het idee is zeker niet nieuw. In 1979 werd het bijvoorbeeld al eens geopperd door de oud-staatssecretaris van financiën en het toenmalige CDA-kamerlid Van Rooijen. De energiesituatie van dat moment dwong tot het zoeken naar besparingsmogelijkheden. Een hogere accijns en dus duurdere benzine zou naar verwachting het autogebruik, zonder dwang van de overheid doen afnemen. Het terugdringen van het autoverkeer vormt trouwens ook nu weer een belangrijk argument om genoemde suggestie door te voeren.
Bij de motorrijtuigenbelasting staat het profijtbeginsel voorop. De gebruiker betaalt. Mensen die van ons wegennet profiteren worden geacht een bijdrage te leveren in de kosten van aanleg en onderhoud daarvan. Momenteel wordt het bezit van een auto als criterium voor het opleggen van deze belasting gehanteerd. Na wijziging zou het aantal afgelegde kilometers de doorslaggevende factor zijn voor de hoogte van de afdracht. Dat betekent een nog striktere toepassing van het profijtbeginsel en daar valt vee! voor te zeggen.
Een ander voordeel heeft betrekking op het terrein van de fraudebestrijding. Niemand kan de benzineaccijns ontduiken. Wat de motorrijtuigenbelasting betreft ligt dat bepaald anders.
Er zijn echter ook nadelen. De beoogde omschakeling treft uiteraard vooral degenen die veel rijden. Tot de grootverbruikers van autobrandstof behoort natuurlijk het bedrijfsleven. Sommige ondernemingen worden geconfronteerd met een aanzienlijke kostenstijging. Dat leidt tot lagere winstcijfers of hogere prijzen voor de consument. Het laatste wakkert de inflatie aan.
Ondanks die bezwaren spreekt het standpunt van het kabinet ons aan, vooral gelet op een meer eerlijke verdeling van de lasten over de autobezitters. Een spoedige invoering van het bepleite systeem is overigens niet te verwachten. Voor een ander probleem zorgen namelijk de grensregio's. Wij mogen met de benzineprijs niet uit de pas lopen in vergelijking met West-Duitsland en België, anders zullen de pomphouders in het Oosten en Zuiden weinig omzet overhouden. Wijziging vereist dus vooraf internationaal overleg teneinde de systemen op elkaar af te stemmen en die besprekingen kunnen nog weleens lang duren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

VARIABELE AUTOKOSTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken