Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ICTO stelde eigen vredespakket samen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

ICTO stelde eigen vredespakket samen

Lesmateriaal vredesbeweging bestreden

2 minuten leestijd

DEN HAAG — „Veel leerlingen op middelbare scholen hebben na het vredesonderwijs een zeer somber toekomstbeeld. Immers, veel vredesonderwijs bestaat vrijwel geheel uit het opsommen van de gevolgen van een kernramp. Mede daarom heeft het Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) een lespakket voor vredesonderwijs samengesteld." Dat zei mevrouw H. Boerma-van Doorne, vice-voorzitter van het ICTO, gisteren in Den Haag tijdens de presentatie van een ICTO-lespakket voor het vredesonderwijs.

Tijdens de presentatie van het lespakket hield men de pers ook officieel het cahier „Tussen kloof en elite?" voor. Dit rapport was echter al eerder publiek geworden.
De ICTO-vice-voorzitter bestreed de visie van de vredesbeweging, en met name die van het IKV, op het huidige vredesonderwijs. Mevr. Boerma zei dat bijvoorbeeld de Amsterdamse hoogleraar mevrouw Lea Dasberg jaren geleden al waarschuwde voor angst en doemdenken bij kinderen. „Wat doet het huidige door de vredesbeweging gepropageerde onderwijs anders dan leerlingen angst en doemdenken aanpraten?" aldus mevrouw Boerma.

Tekenend
Tekenend was volgens mevr. Boerma een onderzoek dat in Bristol werd gehouden onder 561 tieners, die jarenlang vredesonderwijs hadden ontvangen dat door de (socialistische) Labourpartij was ontwikkeld. Van de ondervraagde tieners bleek 46 procent te verwachten dat een atoomoorlog een einde aan hun leven zou maken.
Het ICTO pleit voor een wetenschappelijke benadering van vredesonderwijs. In deze „oriëntatie op oorlog en vrede" worden de „diverse meningen op evenwichtige en waarheidgetrouwe wijze" aan de orde gesteld. „Niet alleen overbewapening, maar ook het recht op verdediging komen daarom in het lesprogramma aan de orde", aldus mevrouw Boerma.

Vredesonderwijs moet volgens het ICTO niet aan te jonge kinderen worden gegeven en bovendien angst en doemdenken vermijden. De kinderen moeten namelijk nog perspectief in de toekomst kunnen zien.

Doel
Doel van het door het ICTO ontwikkelde lespakket is leerlingen inzicht verschaffen in het democratische besluitvormingsproces in Nederland en de invloed van politieke partijen, regering en parlement. Ook wordt aandacht geschonken aan de rol van media, ambtenaren, kerken en vredesbewegingen in dat proces.

In het lespakket worden ook de positieve ontwikkelingen opgesomd zoals de al tientallen jaren stabiele situatie in Europa na de Tweede Wereldoorlog, de Helsinki-akkoorden en de vorderingen van de ontwapeningsonderhandelingen.
Het lespakket is inmiddels toegestuurd aan alle scholen voor lager beroepsonderwijs. Het pakket is een bewerking van het reeds bestaande lespakket voor havo/vwo.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

ICTO stelde eigen vredespakket samen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken