Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kinderloos gezin is in Bijbel niet onvolledig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kinderloos gezin is in Bijbel niet onvolledig

Ds. Bac over pastorale zorg bij adoptie:

3 minuten leestijd

GOUDA — Een wettig gesloten huwelijk, waarin God man en vrouw samenbracht, is volledig. Een gezin is volgens de Bijbel compleet als het bestaat uit man en vrouw en niet pas nadat er kinderen geboren zijn. Kinderloze echtparen zijn dus geen „onvolledige gezinnen". Maar God geeft in Zijn raadsbesluit de kracht om voort te telen. Kinderzegen is een erfdeel des Heeren. Maar als ondanks Psalm 127 en 128 die kinderen niet komen, hoe moeten we dan Gods voorzienigheid zien. In Zijn schepping was immers geen gebrek?

Dit zei zaterdag ds. A. Bac uit Bodegraven in zijn lezing „Pastorale zorg bij kinderloosheid en adoptie" op de drukbezochte voorjaarsvergadering van de Adoptievereniging der geref. gezindte in De Driestar te Gouda. Ds. Bac, zojuist herkozen als voorzitter van deze vereniging, ging in zijn referaat eerst de Schrift-gegevens na en erkende dat adoptie in onze zin niet wordt vermeld, maar dat er wel verwante vormen voorkwamen: Mozes bij Farao's dochter, Naomi en het kind van Ruth, Mordechai en Esther, Jakob en de kinderen van Rachels en Lea's dienstboden, enz.

Open gesprek
Deze vorm van adoptie kwam bij de oude cultuurvolken veel voor, vooral als het jongens betrof. Het uitblijven van kinderen is voor ons, zo zei ds. Bac, vaak moeilijk aanvaardbaar, al weten we dat God vrij is en ons geen zegen verschuldigd is.
Hij wees op het delicate van de vragen die dan rijzen en noemde het goed om er vooral met elkaar veel over te praten in het huwelijk. Die openheid voorkomt verwijten en verwijdering. Er dient niets geforceerd te worden. Adoptie mag, maar móet niet. De arts moet eerlijk zeggen hoe de zaken er medisch voorstaan en daarna moet men er ook met ouders en predikant of ouderling over praten al blijkt dit in de praktijk soms zeer moeilijk te gaan.

Kunstmatig overspel
Een andere weg dan adoptie, namelijk de kunstmatige inseminatie met gebruik van een donor wees ds. Bac als overspel van de hand. Wanneer het „interne" kunstmatige bevruchting is van de eigen echtgenoot ligt de zaak anders, maar man en vrouw moeten het beiden wel helemaal kunnen „hebben". Ook moet, zoals Bacs pastorale praktijk uitwees, toch altijd ruimte gelaten worden voor het wonder, ook van een zwangerschap die medisch gezien niet „kon".

In alle gevallen geldt, ook voor „eigen" kinderen, dat men zich afvraagt: wat is Gods weg met ons? Dat kan ook leiden tot het in verdriet aanvaarden van de opgelegde kinderloosheid zonder tot adoptie te kunnen of willen komen, aldus de predikant, die het belang van het kind vooropstelde, ook in die zin dat God hen op onze weg plaatst om ze zo onder Zijn Evangelieprediking te brengen.

Eén Herder en stal
Hij waarschuwde ook voor het te veel vertellen over de emoties der afstandmoeders die de zelfhalers ontmoeten: dat veroorzaakt vaak negatieve publiciteit over heel de adoptie, zodat kerkeraden soms adoptie afwijzen.

Dooppraktijk
De grote hoeveelheid vragen over het referaat zal de inleider in Adoptie Kontakt beantwoorden. Wel ging hij nog in op de donoren en de „eigen" inseminatie en op de vraag waarop een adoptiekind gedoopt mag worden.

De praktijk in de Geref. Gemeenten is aldus deze predikant dat veelal wordt gewacht tot (na plm. één jaar) de adoptie wettelijk rond is. Maar sommige predikanten, ook hijzelf, menen geheel verantwoord te handelen wanneer het kind al spoedig na aankomst wordt gedoopt, als herplaatsing onwaarschijnlijk is en een christelijke opvoeding verwacht mag worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 april 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Kinderloos gezin is in Bijbel niet onvolledig

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 april 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken