Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Jezus als Gods Zoon tast eenheid Allah aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Jezus als Gods Zoon tast eenheid Allah aan"

Moslim-functionaris Van Bommel op studiedag:

4 minuten leestijd

GRONINGEN — „Vanuit de islam gezien is de christelijke drie-eenheid een soort van polytheïsme. De idee van het Goddelijk Zoonschap van Jezus veronderstelt immers een gebrek aan Allah en doet te kort aan de eenheid van God". Dit zei Abdul-Wahid van Bommel, Imam en voorzitter van het Moslim-informatiecentrum, gisteren op de studiedag „Islam in Nederland of Nederlandse Islam?", gehouden in Groningen. De dag werd georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor de studie van het Midden-Oosten en de Islam.

Van Bommel zei dat God (Allah) Zijn barmhartigheid zonder uitzondering aan gelovigen en ongelovigen betoont en hen zowel met geestelijke als stoffelijke goederen begiftigt. „God (Allah) behandelt alle volken gelijk en heeft hen allen een neiging tot de ware godsdienst ingeschapen. Er is één mensheid en één God (Allah). De koran roept op tot één begrip te komen, waarin we met elkaar in overeenstemming zijn. We mogen geen heren aanstellen buiten Hem", aldus Van Bommel.

Drie soorten
Hij liet aan de hand van Turkse islamitische boeken zien dat volgens de islam er drie soorten religies bestaan: de ware en goddelijke religie, gedenatureerde („waaronder joden en christenen vallen") en valse religie (door mensen zelf bedacht). „Hoewel in de koran alleen sprake is van de islamitische religie (Abraham wordt bijvoorbeeld als een oprecht islamiet gezien) verzwijgt de koran het bestaan van de christenen niet, ja, spreekt hen zelfs toe. Ook Jezus en de gebeurtenissen over Hem (het genezen van blinden, opwekking van doden) wordt er in verhaald. Hij wordt zelfs het woord van God (Allah) genoemd. Maar het Goddelijk Zoonschap kan nooit verenigbaar zijn met het monotheïstische karakter van de islam", aldus Van Bommel.
Hij laakte verder het soort ontmoetingen waarin „een christen een beetje moslim en een moslim een beetje christen wil worden". Beter was „een stevige confrontatie" met elkaar. „Keiharde waarheden te zeggen", zonder daarbij overigens elkaar in waarde aan te tasten, aldus Van Bommel, die een lans brak voor multi-religieuze catechisatie op scholen.

De positie van de islam in het reguliere Nederlandse onderwijs was het thema waarover mevr. A. Lkoundi-Hamaekers sprak. Zij behandelde achtereenvolgens de feitelijke en wettelijke situatie van dit vraagstuk. Wat het bijzonder onderwijs betrof, zei zij dat de verantwoordelijkheid voor het al dan niet geven van islamitisch onderwijs geheel ligt bij het plaatselijke schoolbestuur. In het openbaar onderwijs bestaat van oudsher al de mogelijkheid om godsdienstlessen te geven. Zo werd een aantal jaren geleden in Ridderkerk een project ten behoeve van Molukse kinderen opgezet. Andere mogelijkheden voor islamitisch onderwijs zijn de stichting OETC (voor Marokkanen) en het toekomstige vak „geestelijke stromingen" op de basisschool.
Ingaande op de huidige situatie zei zij dat iedereen maar „wat aanrommelt". Er zijn geen algemene criteria voor de inhoudelijke kwaliteit van het islamitisch onderwijs. Waar het gebeurt is het volstrekt afhankelijk van onderwijsgevenden die vaak zelf geen moslim zijn. Met name Marokkaanse ouders vinden het ondenkbaar dat islamitisch onderwijs in het Nederlands gegeven wordt, in plaats van in het Arabisch.
Onder moslims schetste mevr. Lkoundi-Hamaekers globaal twee richtingen: enerzijds degenen die kiezen voor een islamitisch-nationale school (waar het onderwijs in het Arabisch gegeven wordt), anderzijds zij die streven naar een Nederlands-islamitische school, dat wil zeggen een Nederlandse school die uitgebreid wordt met de mogelijkheid van islamitisch onderwijs.

Koranschool
Arslan Karagül behandelde de problematiek van de koranschool in Nederland. Een „noodsituatie", zei hij, vanwege het ontbreken van islamitisch onderwijs op Nederlandse scholen. „Als islamitisch onderwijs op openbare scholen gegeven wordt, dan kan de koranschool weg en hebben de leerlingen meer vrije tijd", aldus Karagül.
Hij ging voorts in op de inhoud en aard van het onderwijs op de koranschool. Centraal staat hier het „reciteren" van stukken uit de koran en van gebeden (die vijf keer per dag opgezegd moeten worden). Het gebed bestaat, zo zei hij; uit vaste regels waarbij de inhoud niet vrij staat. „Het woord gebed is eigenlijk een minder juiste vertaling van „soera", dat een plicht is, verricht naar het voorbeeld van de grote Profeet".
Als antwoord op de kritiek die in Nederland gegeven wordt op het blindelings uit het hoofd leren van de soerat (meervoud van soera, red.) voerde hij het voorbeeld van een medicijn aan. „Om de genezende werking van een medicijn te ondergaan, behoeft men toch immers niet eerst het recept of de chemische werking daarvan te kennen? Het gebed is een plicht. Men kan niet alles aan de kinderen duidelijk maken. Dat komt later wel", aldus Karagül.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 april 1986

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Jezus als Gods Zoon tast eenheid Allah aan

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 april 1986

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken