Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vliegtuigbouwers VS vangen reuzenorder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vliegtuigbouwers VS vangen reuzenorder

96 toestellen voor Ierse maatschappij

2 minuten leestijd

SHANNON — Guinness Peat Aviation (GPA), een Ierse leasingmaatschappij voor vliegtuigen, heeft een reuzenorder voor 96 toestellen geplaatst bij de Amerikaanse vliegtuigbouwers Boeing en McDonnell Douglas.

Met de order is een bedrag gemoeid van 2,75 miljard dollar (6,8 miljard gulden), zo heeft GPA gisteren bekendgemaakt. Woordvoerder van Fokker en GPA hebben desgevraagd meegedeeld dat de orders voor de twee Amerikaanse vliegtuigbouwers niet betekenen dat de onderhandelingen met Fokker van de baan zijn.

Eerder deze week verschenen er in de Nederlandse dagbladen berichten dat onderhandelingen tussen GPA en Fokker over een grote order voor de Fokker 100 in een vergevorderd stadium zouden zijn. Ook de voorzitter van de raad van bestuur van GPA, Tony Ryan, heeft gezegd dat het bedrijf nog in onderhandeling is met Fokker en Airbus Industrie voor andere orders.

Motoren

Bij de gisteren bekendgemaakte order gaat het om 81 Boeing 737-toestellen en 15 Mc Donnell Douglas MD-83-vliegtuigen voor de de serie MD-80 van Mc DonneU Douglas.

De vliegtuigen van Boeing en Mc Donnell Douglas zullen vanaf augustus 1987 geleverd wordsn. Boeing heeft gezegd dat zijn aandeel in de order een waarde heeft van 2,3 miljard dollar (5,75 miljard gulden).

De opdracht voor Boeing betekent automatisch ook een order van vier miljard Franse frank (1,4 miljard gulden) voor motoren van het Amerikaans-Franse consortium CFM International, zo heeft een woordvoerder van dit bedrijf meegedeeld.

Het Boeing 737 toestel wordt uitgerust met twee CFM 56-3-motoren. In totaal zijn er daarvan nu 200 nodig, 162 voor de vliegtuigen en de rest als reserve, CFM International is voor de helft eigendom van het Franse Sneema en voor de andere helft van het Amerikaanse General Electric.

BERGH Het vakantieverkeer richting Duitsland kwam gistermiddag maar moeizaam op gang. Foto: enkele vakantiegangers bij de grenspost Bergh.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 June 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Vliegtuigbouwers VS vangen reuzenorder

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 June 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken