Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Computerlespakket biedt zicht op ervaring leerling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Computerlespakket biedt zicht op ervaring leerling

Programma kan snel door leraar veranderd worden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een onderwijsprogramma voor de computer dat de leraar zelf op simpele wijze kan veranderen en dat hem kijk geeft op de ervaringen van de leerling met de leerstof. Zo'n lespakket wordt momenteel opgezet en uitgewerkt op het Rijnlands Lyceum in Wassenaar. De eerste resultaten worden deze week gedemonstreerd ter gelegenheid van de viering van de vijftigste verjaardag van de school.

De Wassenaarse leerkrachten constateerden na een verkenning van de markt voor „educatieve software" (lesprogramma's voor de computer) dat er vrijwel alleen programma's beschikbaar zijn die net zo star zijn als de leerboeken. „Hoe goed een leerboek ook is, de leraar heeft er altijd zijn wijzigingen en aanvullingen op", zei conrector dr. D. Honijk bij de eerste presentatie van het „wonder van Wassenaar".

Starheid

De starheid in het aanbod wijten de Wassenaarse leerkrachten aan het geringe onderzoek dat wordt gedaan naar de mogelijkheden de computer bruikbaar te maken voor het onderwijs. „De meeste software is ontwikkeld door programmeurs die iets van onderwijs weten of door leraren die een beetje kunnen programmeren", zei J. J. M. Vegt, projectleider en ex-leraar wiskunde. Leerkrachten van het Rijnlands Lyceum ontwikkelden het lesprogramma. Een soft warespecialist, het Buro voor Systeemontwikkeling in Utrecht, maakte het pakket geschikt voor de computer. Uitgangspunt was volgens „systeemarchitect" Vegt dat de leraar altijd veranderingen in „de les" moet kunnen aanbrengen zonder dat hij daarvoor een speciale programmeertaal hoeft te kennen.

Een ander tekort van de bestaande programma's is volgens Vegt dat de leraar niet kan zien hoe een leerling zich door een les heeft heengeslagen en wat hij daarbij goed en fout heeft gedaan. „Het blijft in de meeste gevallen bij een kreet op het beeldscherm als „goed gedaan jochie" aan het einde van de les. De leraar krijgt geen enkel beeld van de problemen die de leerling onderweg gehad heeft". Het systeem dat nu in Wassenaar wordt uitgewerkt registreert de antwoorden van de leerlingen. De leraar kan het op de computer gemaakte „proefwerk" ook echt nakijken. De ontwerpers noemen het „leerwegregistratie".

Lespakketten

De eerste lespakketten van het Rijnlands Lyceum zijn bedoeld voor de groepen 7 en 8 van de basisschool en de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. De Wassenaarse scholen zullen er het komend schooljaar mee kennis maken. Uiteraard hopen de ontwerpers op veel belangstelling uit de rest van het land voor dit zogenaamde COOproject (Computer Ondersteund Onderwijs). Het onderwijs zou volgens Honijk zeer gediend zijn bij het ontwikkelen van een landelijke lijn in de nu zeer versnipperde computerontwikkelingen. Het Wassenaarse pakket is geschikt voor personal computers van de merken Philips en IBM.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Computerlespakket biedt zicht op ervaring leerling

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's