Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

opgemerkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

opgemerkt

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Goerees (III)
Dat een Christen om zijn geloof in de cel moest is naar mijn heugenis, in de Duitse tijd geweest. Wat 'n schok ging er door ons heen toen we hoorden: prof. dr. K. Schilder in de gevangenis En in de tijd van de Afscheiding ds. Ledeboer opgesloten. Komen die barre tijden na zoveel jaren terug? Maar je kunt toch Schilders en Ledeboers gevangenschap niet op een lijn stellen met een eventuele celstraf van de Goerees?

Ik meen van wel. Schilders Schriftuurlijke spreken en Ledeboers gelovig optreden bracht hen in de cel En het verkondigen van wat de Goerees als waarheid zien, zal hen daarin brengen, als God het niet verhoedt. Maar zegt men De Goerees gaan niet in de cel om die waarheid die ze verkondigen, maar omdat hun woord de joden kwetst.

Is dat een reden voor celstraf? Zo ja, dan ziet het er slecht uit voor de vrijheid van de prediking en de vrijheid van het onderwijs. Zou de prediking, dat de Heere homoseksuelen die naar hun geaardheid leven, zal straffen als ze zich niet bekeren, die mensen niet in het diepst van hun ziel wonden? Dan zou die prediker daarom gestraft moeten worden? Helaas heeft iemand al gezegd dat zo'n predikant moet worden aangepakt.

En wanneer een onderwijzer z'n islamitische kinderen zou vertellen, dat zij die niet geloven in Jezus, niet zalig worden, 2ouden hun ouders daardoor dan niet gekwetst worden? Dan zou ook deze onderwijzer moeten worden gestraft. 
We zijn er van overtuigd dat in deze rechtszaak de vrijheid van prediking en van onderwijs op het spel staat. Jarenlang hebben we ons in die vrijheid mogen verheugen. Laat daarom tegen deze vrijheidsaantasting ieder in 't geweer komen. En niet zwijgen nu de Goerees bedreigd worden, omdat we het niet in alles met hen eens zijn. Mr. Groen van Prinsterer verdedigde de Afgescheidenen, hoewel hij tegen de Afscheiding was. 

Heino   -  J. L. Struik

Twijfel

Twijfelzucht in maatschappij en kerk viert tegenwoordig hoogtij. Dr. A. van Brummelen heeft hierop gewezen tijdens een ambtsdragersconferentie te Veenendaal (verslag RD d.d. 6-10 j.l.). De gedachten van dr. Van Brummelen verdienen onze dubbele aandacht, omdat inderdaad een der grootste manco's in deze tijd onzekerheid is. Aan alles en iedereen wordt getwijfeld, behalve aan de twijfel.
In de wereld is het onzekere bestaan nog enigszins draaglijk door enkele surrogaat-zekerheden: het kennen en kunnen van respectievelijk wetenschap en techniek. Deze zaken dienen als vervangmiddelen voor het christelijk geloof en de christelijke hoop. Deze metgezellen van de christen kent de wereld niet. Zij is al ruimschoots tevreden wanneer zij vergezeld wordt door wat duur speelgoed: auto, huis, computer en comfort.

En hoe is het in de algemeen christelijke kerk? Ook hier twijfelzucht alom door het poneren van allerlei onzekerheden. Een vraagteken hier en een vraagteken daar. Theologen van allerlei snit doen hun uiterste best om Gods Woord om te vormen tot een gewoon mensenwoord. De moderne Schriftcritici roepen (}e hulp in van de wetenschap teneinde aan te geven dat de historische verhalen in de Bijbel symbolisch en hyperbolisch zijn. Elke bladzijde van de Bijbel wordt door allerlei brillen gelezen, behalve door de bril van het geloof Wonderen en tekenen worden opeslorpt door het menselijk denken, dat niet verder denkt dan zijn denken.
Hoe kan de wereld jaloers worden op zo'n kerk. Een kerk die de wereld niets meer bieden kan dan wat onzekere theorieën omtrent het ontstaan van de Bijbel en het bestaan van goddelijke woorden. Geen wonder dat velen in de wereld denken: dan toch maar liever onze zekerheden, namelijk techniek en speelgoed.
Of kunnen we de wereld onze zekerheid aanbieden: de verdeelde zekerheid in de geref. gezindte? Worden er ook binnen onze kringen in plaats van uitroeptekens niet al te veel vraagtekens geplaatst? Wordt bij ons twijfel ten aanzien van onze heilszekerheid veeleer niet bestempeld als het kenmerk van het ware?
Vlissingen  -  G. J. C. de Rijke

Luchtmacht (II)

In het Reformatorisch Dagblad van woensdag 1 oktober stond onder „Opgemerkt" een stukje over de luchtmacht. Dit was nog wel geschreven door een dame. Dat een dame zoiets opstuurt, vind ik ver beneden peil. Dit is in wezen een begin voor emancipatie. Een dame uit onze kring gaat toch niet naar de Luva? Dan begrijp ik niet dat zo'n dame heftig reageert op een paar onnozele foto's. Daarom trof dit stukje van 1 oktober mij, en wellicht ook voor anderen, in het diepst. Het was zeer teleurstellend.
Scherpenzcel   -  J. C. Renes

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

opgemerkt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's