Onderzoek naar auto van morgen
Volkswagen onderzoekt voor de aiito van morgen de toepassing van nieuwe materialen, zoals met vezels versterkte materialen in de motorenbouw. Deze produktiegerichte research draagt er in belangrijke mate toe bij de auto op het meest actuele technische niveau te brengen en daarmee tevens de slagvaardigheid van het concern veilig te stellen.
In de research en ontwikkeling biedt Volkswagen werk aan meer dan 6000 medewerkers, onder wie niet minder dan 600 wetenschappers en technici in de research. Zij zorgen, vaak in samenwerking met collega's van buiten de onderneming, voor een belangrijke basis voor de ontwikkeling en produktie van de auto van morgen. Dit wordt aan de hand van enkele voorbeelden duidelijk. Kunststoffen hebben in de automobielbouw een steeds grotere plaats ingenomen. Niettemin zijn ze tot nu toe nauwelijks toegepast in die sectoren die voor de veiligheid van de inzittenden van belang zijn. Dit kan echter snel veranderen.
"Vormvast passagierscompartiment van kunststof", zo luidt de omschrijving van een researchopdracht, die een vermindering van het voertuiggewicht bij een tegelijkertijd gelijkblijvende stijfheid en verbeterde corrosiebestendigheid tot doel heeft.
Daarbij ontstond een deurprofiel van met vezels versterkt polyesterhars, dat dezelfde vormvastheid bezit als een stalen frame, maar duidelijk minder weegt.
Studieobject
Dit onderdeel van de carrosserie is derhalve bij uitstek geschikt als studieobject, omdat het deurprofiel een van de zwaarst belaste componenten van de voertuigstructuur is. Hier heeft de computer geholpen om de omvangrijke berekeningen uit te voeren.
Door het "Bundesministerium für Forschung und Technologie" werd het project "Met vezels versterkte materialen" gestimuleerd, waaraan ook werd deelgenomen door ondernemingen uit de toeleveringsindustrie en door de Technische Hochschule te Aken. Dit project heeft als uitgangspunt de ervaring dat door een gerichte combinatie van vezels (bijvoorbeeld glas-, koolstof-of aramidevezels) en kunststof componenteigenschappen kunnen worden bereikt die de eigenschappen van het ongewapende materiaal overtreffen. Volkswagen-research verduidelijkt dit met het voorbeeld van de in verscheidene varianten vervaardigde en met succes beproefde drijfstangen van extreem lichte en met vezels versterkte materialen. Door de inbouw ervan kan de motorakoestiek positief worden beïnvloed. De researchafdeling experimenteert met nieuwe bouwtechnieken en produktiemethoden, die onder andere tot meer flexibiliteit in de motorenbouw en daarmee tot een zo goed mogelijke materiaalbenutting en een verdere verbetering van de arbeidsomstandigheden moeten leiden.
Nokkenas
Een goed voorbeeld van dit domein van de research is de uit verschillende materialen vervaardigde nokkenas. Deze produktiemethode biedt het voordeel dat de materialen voor alle onderdelen ervan, naar gelang hun belasting, vrij kunnen worden gekozen. Een duidelijke winst ten opzichte van het procédé, waarbij de nokkenas uit een stuk wordt vervaardigd. De nokken worden hierbij, volgens een herontdekte oude smeedtechniek, op de buis gekrompen. Dit biedt in vergelijking met het solderen en de daarmee verbonden nabewerkingen tal van produktievoordelen.
Bij het zoeken naar mogelijkheden om het gewicht van de auto van morgen te verminderen heeft Volkswagen proeven genomen met nieuwe materialen voor het krukashuis van de motor.
"De motor wordt lichter, het vermogen blijft": is de toekomst van een onderzoekproject, waarbij de toepassing van hoogwaardige lichtmetalen zoals aluminium en magnesium is onderzocht. Bij een nagenoeg gelijkblijvende treksterkte zijn de lichtmetalen lichter dan het voor de vervaardiging van het krukashuis gebruikte gietijzer. Enkele andere voordelden als gevolg van de toepassing van deze materialen voor het krukashuis: de warmte-uitstraling is dertig procent (aluminium) tot vijftig procent (magnesium) minder dan bij het gietijzeren krukashuis, zodat de opwarmfase wordt bekort; omdat het warmtegeleidende vermogen van licht-metaal twee en een half tot driemaal hoger is, worden alle onderdelen gelijkmatig en snel verwarmd. Dit leidt tot een duidelijk meetbare vermindering van het verbruik van de motor.
Holografie
Een belangrijk thema van Volkswagen-research is de "Oscillatiemeting met holografie". Holografie is een modern laser-procédé voor het optisch reconstrueren van voorwerpen met coherent licht (op fotoplaten fotograferen met laserlicht). Deze componenten worden met behulp van het holografie-meetprocédé geoptimaliseerd: dit zijn onder andere remmen, wielen, assen, uitlaatsystemen, rotoren voor turboladers en krukashuizen. De oscillatiemeting is zover verfijnd dat ook buiten het optischlaboratorium daarmee kan worden gewerkt.
De speciaal daarvoor ontwikkelde pulshologramcamera maakt metingen mogelijk op aggregaten en gehele carrosserieën, ook bij draaiende motor. Het meetinstrument levert een duidelijk beeld, waaruit conclusies kunnen worden getrokken ten aanzien van het oscillatiegedrag. De hologrammen worden met een holografische instant-camera opgenomen, waarbij de ontwikkeling van de lichtgevoelige plaat zonder chemische behandeling ter plekke in slechts vijftien minuten mogelijk is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's