Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe voorzieningen bij openbaar vervoer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe voorzieningen bij openbaar vervoer

Eind aan chaotische toestand Groningen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GRONINGEN - In Groningen 'zijn gisteren drie belangrijlie nieuwe voorzieningen voor reizigers van liet openbaar vervoer in gebruilt genomen. Het zijn een nieuw autobusstation, een voetgangersbrug over de sporen bij het hoofdstation en een vrije baan voor de autobussen van de wijken Beijen en Lewenborg naar het centrum.

De feestelijke openingshandelingen in het overigens door regen geplaagd Groningen, werden verricht door ir. J.M. Koopman, directeur-generaal van het ministerie van volkshuisvesting.

Tijdens de toespraken rond de openingsplechtigheid noemde wethouder E.H. Gietenma van Groningen het nieuwe autobusstation een voorziening die zijn weerga niet kent in Nederland. Het nieuwe station is zowel voor regionale als voor stadsbussen bedoeld en maakt een eind aan een nogal chaotische toestand rond het hoofdstation in Groningen. De verschillende perrons van het busstation zijn genummerd van A tot en met Z en op grote informatieborden kan de reiziger lezen welke perrons voor welke bestemmingen dienen.

Vanaf het nieuwe busstation hebben de reizigers zeer makkelijk toegang tot het vlakbij gelegen hoofdstation. Om op de verschillende perrons van de tieinen te kunnen is er een loopbrug over de sporen aangelegd, die ook een poot heeft naar de Achterweg, dat wil zeggen naar de overkant van de sporen. Daarmee heeft het station nu voor het eerst ook een ingang aan de zuidkant, waardoor treinreizigers uit het zuiden van Groningen veel makkelijker bij de treinen kuimen komen.

De openingshandeling van de nieuwe voetgangersbrug werd onderbroken door een protest van enkele leden van gehandicaptenorganisaties, die er op wezen dat bij de bouw van de brug geheel geen rekening met gehandicapten is gehouden. Rolstoelrijders bijvoorbeeld kunnen geen gebruik maken van de nieuwe brug en moeten om van de treinen bij het nieuwe autobusstation te komen een nog grotere omweg maken dan voorheen.

Ook tegen de nieuwe busbanen van Beijen en Lewenborg naar het centrum van de stad, het Oosterhamriktracé, zijn nog al wat protesten gerezen. Omwonenden vrezen dat deze nieuwe route, waar alleen bussen gebruik van mogen maken, zal ontaarden in een racebaan voor autobussen waardoor, veel geluidsoverlast zal ontstaan. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen is er op het tracé een speciaal soort asfalt aangebracht dat een geluiddempende werking zou hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Nieuwe voorzieningen bij openbaar vervoer

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 oktober 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's