Parkeerruimte beter verdeeld in Goes
Nieuwe bewegwijzering automobilisten
GOES — De invoer van betaald parkeren en de nieuwe bewegwijzering voor automobilisten in Goes heeft geleid tot een betere verdeling van de parkeerruimte, een snellere doorstroming van het verkeer en het voorkomen van lang parkeren. Dit is de eindconclusie die gesteld wordt in de ,JtIota evaluatie betaald parkeren" in Goes.
Met het betaald parkeren werd op 1 januari 1983 begonnen op de Grote Markt en in de Singelstraat. Inmiddels moet in bijna de hele binnenstad een kaartje worden gekocht om te kunnen parkeren. In totaal zijn er nu ruim 700 parkeerplaatsen. Tevens zijn nog eens 402 vergunningen verstrekt aan bewoners, winkeliers en andere belanghebbenden. Hiervoor zijn 379 plaatsen beschikbaar.
De drukst bezette parkeerterreinen zijn achtereenvolgens de Singelstraat, Grote Markt en Kolveniershof. Veel automobilisten kiezen de route Koepoortgebied-Singelstraat (Zusterstraat)-Grote Markt, om hun auto zo dicht mogelijk bij het winkelcentrum te parkeren. Op dinsdag (marktdag), donderdagavond (koopavond) en zaterdag leidt dit tot een vrij drukke verkeersstroom.
Winkelend publiek
Binnen de zogenaamde parkeerverbodszone zijn 104 vrije parkeerplaatsen. Hiervan zijn er 40 gelegen op een terrein aan de Oude Singel. Buiten de zone, maar op goed te belopen afstand van de binnenstad zijn drie vrije parkeerterreinen, namelijk: Molenplein (326), Magnoliaplein (99) en de P + R terreinen (194) bij het NS-station. In de praktijk blijkt dat het winkelend publiek op dinsdag, donderdagavond en zaterdag veel gebruik maakt van deze parkeerterreinen.
Knelpunt vormt de Kolveniershof. De in- en uitgang van dit terrein veroorzaakt door het drukke verkeer veel stagnatie. Overigens is het de bedoeling op de Kolveniershof en de Wijngaardstraat (terrein wasserij Zeetex) in de toekomst uit te breiden.
De controle op het betaald parkeren geschiedt door vijf parkeercontroleurs. Dit betekent een controleur op 198 parkeerplaatsen. Landelijk wordt de norm van een op 119 plaatsen gehanteerd.
In 1985 werden door de parkeercontroleurs 5272 processen-verbaal opgemaakt. Ruim de helft hiervan betrof het parkeren zonder vergunning op plaatsen voor vergunninghouders. Veel overtreders beroepen zich op de slechte herkenbaarheid. Een signalering die zeker niet onterecht wordt geuit. Verbetering op dit terrein is dan ook zeker noodzakelijk.
Extra koopavonden
Een ander probleem zijn de extra koopavonden rond st. nicolaas en Kerst. Omdat niet duidelijk staat aangegeven dat ook op die avonden moet worden betaald, wordt voorgesteld het betalen op extra koopavonden te laten vervallen.
Een plezierige bijkomstigheid is dat de gemeente Goes aan het betaald parkeren een voordelig saldo overhoudt. In 1985 bedroegen de inkomsten voor de gemeente Goes uit het betaald parkeren in totaal 877.391 gulden. De uitgaven (kosten) van het betaald parkeren waren 652.555 gulden, zodat de gemeente er per saldo 225.000 gulden aan overhield.
Voor 1987 wordt het batig saldo geraamd op 115.000 gulden. Deze overschotten worden gestort in het zogenaamde parkeerfonds. Hieruit worden voorzieningen getroffen die een directe relatie hebben met het betaald parkeren. Onder meer is uit dit fonds het bewegwijzeringsplan, het parkeerterrein op de Dam en straatconstructies in de binnenstad bekostigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's