Kandidaten verkiezingen VS kijken niet op een cent
Reclamecampagnes slokten al bijna zeshonderd miljoen gulden op
WASHINGTON - De Amerikaanse kandidaten in de verkiezingen van volgende week hebben gezamenlijk een nieuw record gevestigd met de uitgaven voor hun campagnes. De kandidaat-senatoren en -afgevaardigden hebben tot dusverre ongeveer 575 miljoen gulden gegeven aan televisie-, radio- en andere reclamecampagnes, voordat de uitslag volgende week bekend is, zal nog menig bankbiljet van eigenaar verwisen.
De kandidaten voor de zetels in de iaat vergaarden tussen januari '85 en afgelopen september, de periode die speciaal is uitgetrokken voor het bijeenbrengen van campagnefondsen, in totaal bijna 308 miljoen gulden. Hun collega's in het Huis van Afgevaardigden brachten ruim 360 miljoen gulden bijeen.
Tot dusverre besteedden Republikeinse kandidaten voor de Senaat ruim 170 miljoen gulden, tegen ruim 112 miljoen gulden door hun Democratische tegenstanders.
Voor de races in het Huis van Afgevaardigden is tot nu toe daarentegen meer uitgegeven door de Democraten dan door de Republikeinen, respectievelijk 150 miljoen gulden tegen 138 miljoen gulden.
Tv—commercials
De bedragen die voor de campagnes worden uitgegeven stijgen ieder jaar. Vooral de televisiecommercials eisen een steeds groter aandeel op van de fondsen, die voor de kandidaten bijeen worden gebracht.
Voor de Senaat, waar om de twee jaar wordt gestemd voor een derde van de zetels, wordt dit keer 27 procent meer uitgegeven dan bij de laatste verkiezingen, in 1983-84.
Donaties van Politieke Actie Comités (PAC's) leverden 78 miljoen gulden op van het totaal dat voor de Senaatskandidaten bijeen werd gebracht. De PAC's vergaarden 124 miljoen gulden voor Huis-kandidaten. De comités vertegenwoordigen bedrijven, vakbonden, buitenlandse regeringen, milieuactivisten en andere belangengroepen. Zij mogen 11.500 gulden doneren aan iedere kandidaat. Individuen mogen maximaal 4600 gulden aan een kandidaat geven.
Uit de pan gerezen"
Een en ander wordt niet zonder de nodige argwaan gevolgd. Er bestaat een commissie die zich speciaal bezighoudt met toezicht op de uitgaven die voor verkiezingscampagnes worden gedaan. Fred Wertheimer, de voorzitter van deze commissie, genaamd Common Cause, spreekt van „een uit de pan gerezen financieringssysteem, dat nodig moet worden herzien".
Zo wijzen Wertheimer en anderen erop dat PAC-bijdragen ertoe kunnen leiden dat de gekozen senatoren en afgevaardigden meer aandacht besteden aan de belangengroepen die hen op hun zetel hebben geholpen dan aan het algemeen belang dat zij geacht worden te dienen.
Kampi oenen
De grootste slokop van de huidige campagne is de Republikeinse afgevaardigde Ed Zschau, die in de race is voor de Senaatszetel van de Democraat Alan Cranston in Californië. Zschau, die financiële steun kreeg van Reagan, bracht bijna 20 miljoen gulden bijeen waarvan hij ruim 18 miljoen besteedde aan televisiecommercials. Cranston is overigens een goede tweede met 18,6 miljoen gulden.
Andere senatoren die meer dan 10 miljoen gulden bijeenbrachten, zijn de Republikeinse senator Robert Packwood uit Oregon met 6,4 miljoen dollar; de Republikeinse senator Alfonse D'Amato in New York, 5.8 miljoen dollar; de Republikeinse senator Paula Hawkins uit Florida, 5,3 miljoen dollar, en haar Democratische tegenstander gouverneur Bob Graham, 5,1 miljoen dollar en het Republikeinse Congreslid Henson Moore uit Louisiana met 5 miljoen dollar.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's