Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WISKUNDE VERPLICHT?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WISKUNDE VERPLICHT?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Staatssecretaris Ginjaar-Maas heeft zaterdag aangekondigd dat wiskunde voor meisjes in het voortgezet onderwijs een verplicht vak gaat worden. Over twee jaar zou dat ingevoerd moeten zijn. In plaats van wiskunde zou ook een van de natuurwetenschappelijke vakken gekozen kunnen worden.

Al eerder heeft de staatssecretaris, die vroeger scheikundelerares is geweest, een dergelijk voorstel gelanceerd. Dat lokte toen nogal veel kritiek uit. Maar kennelijk heeft dat de bewindsvrouwe niet weerhouden om aan haar plan vast te houden.

In het kader van de emancipatie acht mevrouw Ginjaar-Maas het noodzakelijk om het verschil in vakkenpakket tussen jongens en meisjes te verkleinen. Thans kiezen immers maar weinig meisjes in het voortgezet onderwijs voor de exacte vakken. De keuze die de. leerlingen dan maken heeft uiteraard consequenties voor hun beroepskeuze en ook voor de richtinng waarin zij eventueel verder gaan studeren.

Dat verschil is de emancipatiefanaten een doorn in het oog. Op die manier komt immers de algehele maatschappelijke gelijkheid van mannen en vrouwen nooit tot stand. En waar aanvankelijk in de propaganda voor het emancipatie-ideaal de nadruk gelegd werd op het vergroten van de keuzevrijheid voor meisjes en vrouwen, daar schroomt men thans niet om naar het middel van de dwang te grijpen.

In hun ogen is die dwang onvermijdelijk wanneer de leden van het vrouwelijk geslacht niet datgene willen kiezen wat volgens de aanhangers van het emancipatiedenken goed voor hen is, maar vastgeroest blijken te zitten in verouderde rolpatronen. Als die meisjes dan zichzelf niet willen bevrijden, dan moeten ze maar gedwongen worden om vrij te zijn! Dat is niet alleen een paradoxale, maar ook een gevaarlijke conclusie.

Hopelijk komt er in de Tweede Kamer (en daarbuiten) voldoende verzet tegen dit plan van de staatssecretaris om het in de prullenmand te doen belanden. Het zou ook wel eens negatief kunnen uitwerken op de onderwijsresultaten van de vrouwelijke leerlingen en hen ervan kunnen weerhouden om bijvoorbeeld havo in plaats van mavo te kiezen.

Bovendien betekent dit plan een bevoorrechting van jongens met een aanleg in de niet-exacte richting. Zij blijven -naar het zich laat aanzien- vrijgesteld van de verplichting om een exact vak te kiezen en lopen daardoor minder kans om te blijven zitten of voor het examen te zakken.

Hebben meisjes 'van nature' minder aanleg voor de exacte vakken? Dat zou best eens zo kunnen zijn, ook al Is het tegenwoordig niet in de mode om zoiets te beweren. Natuurlijk spelen bij de vakkenkeuze en de beroepskeuze ook allerlei sociale factoren een rol. Het feit dat in het voortgezet onderwijs de exacte vakken in het algemeen door mannelijke docenten worden gegeven en ook maar weinig moeders een opleiding in die richting hebben genoten.is zeker van invloed op de vakkenkeuze en de beroepsoriëntatie van de meisjes.

Maar waar wij vanuit de Bijbel zowel weten van de gelijkwaardigheid als van de verscheidenheid van man en vrouw, te het voor ons helemaal niet zo bevreemdend dat er bij het opgroeien verschillen in aanleg en oriëntatie blijken te bestaan. En evenmin dat in de prak,tijk blijkt dat veel jongens een zekere aanleg hebben voor technische en exacte beroepen en studierichtingen en meisjes in veel gevallen een duidelijke voorkeur vertonen voor de 'zachte' sector. Er is geen enkele reden om van hogerhand die verschillen te gaan nivelleren. Tenzij men tegenover het bijbelse mensbeeld een ander hanteert, waarin man en vrouw In hun maatschappelijk functioneren per se aan elkaar gelijk moeten zijn. Dat laatste zien we helaas steeds meer gebeuren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

WISKUNDE VERPLICHT?

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's