De intas, een tien jaar jonge beroepsoriënterende opleiding
"Het beeld van een vreemde eend in de mdgo-bijt dat er zijn mag"
Het onderwijs is de laatste tijd herhaaldelijk in het nieuws. Veelal is dat in het kader van bezuinigingen en vernieuwingen. Het is daarom verheugend ook eens aandacht te kunnen besteden aan een 'jarige' opleiding. De Interim Algemene Schakelopleiding viert dit jaar haar 10-jarig bestaan. Op 23 oktober jl. is ter gelegenheid hiervan een onderzoeksrapport omtrent de uitstroom van intas-leerlingen aangeboden aan de staatssecretaris N. J. Ginjaar-Maas. De uitslag van deze enquête laat een beeld van de 'jarige' zien dat er zijn mag.
Oud-leerlingen van voor 1976 zullen bij het horen van de naam intas meteen denken aan de oude opleiding voor inrichtingsassistente,
kortweg inas genoemd; een voor die tijd goede vervolgopleiding
na de mavo of de toenmalige huishoudschool, gezien de goede herinneringen die de meeste oud-leerlingen aan deze opleiding bewaren.
Allerlei maatschappelijke ontwikkelingen gingen in de jaren zeventig ook de inas-opleiding niet voorbij, en vereisten een meer eigentijdse en op de toekomst gerichte opleiding.
De Projectgroep Intas-Opleiding Nieuwe Stijl (PION) zette zich, in overleg met de scholen, bedrijven, instellingen en departementen, in voor een nieuwe opzet. Zowel het theoretisch als het praktisch gedeelte van de opleiding onderging drastische wijzigingen, onder andere door aan te sluiten bij het principe van 'leren door deelneming': deelneming
aan nieuwe onderwijsvormen èn aan de praktijk van bedrijven en instellingen. Op deze wijze kon een goede afstemming van theorie en praktijk tot stand komen. Door toevoeging van de letter 't' kwam ook in de naamgeving het andere karakter van de nieuwe opleiding tot uiting; 1976: de intas was 'geboren'.
Sara Neviusschool
Aan de reformatorische Sara Neviusschool voor mdgo in Amersfoort is ook een intas-afdeling verbonden. De geschetste ontwikkelingen zijn haar echter bespaard gebleven vanwege het feit dat zij zelf pas vier jaar 'oud' is en dus komend jaar haar eerste lustrum hoopt te gedenken.
In augustus 1982 ging de Sara Neviusschool als mhno-school, met de afdelingen intas en kinder- en jeugdverzorging, van start in een vleugel van de politieschool te Leusden; de slaapkamers van de agenten in spe waren omgebouwd tot leslokalen en zo ontstond voor de Sara Neviusschool een „knus, gezellig en sfeervol schoolgebouwtje", aldus een van de mensen van het eerste uur.
Op het vermogen tot improvisatie en flexibiliteit van deze 'eerste-uur-werkers' zou de komende jaren nogal eens een beroep gedaan worden: behalve in de politieschool werd in de eerste vier jaar ook les gegeven in een monumentale villa, waarvan de huiskamers alsook het koetshuis, de zolder en de paardenstal als leslokalen werden gebruikt.
Na een jaar werd dit sfeervolle 'school'gebouw weer verlaten en nam men intrek in een vleugel van het klooster van "Onze Lieve Vrouwe Ter Eem" , zodat in het cursusjaar 1985-1986 Rome en Reformatie onder een dak verkeerden. Na dit jaar werd het grootste gebouw met de gewijde sfeer en de ellenlange gangen verruild voor het definitieve gebouw aan da Utrechtseweg, het voormalige gebouw van de Van Lodensteinschool.
Langste tijd
In deze roerige kinderjaren moest de Sara Neviusschool ook meteen al 'groot' zijn. De eerste examenkandidaten deden in mei 1983 examen; van de 28 intas-leerlingen slaagden er 27.
Toen in 1984 de 'tweede lichting' examenkandidaten 'afgeleverd' zou worden, leek het erop alsof de Sara Neviusschool, slechts twee jaar oud, haar langste tijd had gehad. In augustus 1984 zou de herstructurering van het mdgo een feit moeten worden. Daartoe was een scholenplan, bestaande uit 130 scholen, opgesteld. Scholen die niet in het scholenplan waren opgenomen —en daar was de Sara Neviusschool er een van!— zouden na 1984 moeten gaan verdwijnen. Omdat aangetoond kon worden dat het reformatorisch onderwijs een afzonderlijke denominatie is, werd de Sara Neviusschool alsnog als school nummer 131 aan het scholenplan toegevoegd, tot grote opluchting van alle betrokkenen, alsook reden tot dankbaarheid!
Zo kon de Sara Neviusschool in augustus 1984 gestalte gaan geven aan het reformatorisch mdgo, wat concreet betekende dat men de bestaande KV/JV-opleiding moest gaan afbouwen en tegelijkertijd de nieuwe afdeling agogisch werk moest gaan starten, in augustus 1985 gevolgd door de afdeling VZ voor verzorgende beroepen.
De 'jarige' intas ressorteert niet onder het mdgo en is dus momenteel binnen de Sara Neviusschool de oudste van de drie afdelingen.
Ook in een ander opzicht is zij een 'vreemde eend in de bijt'. De afdelingen AW en VZ zijn driejarige beroepsopleidingen, die leerlingen opleiden tot beginnend beroepsoefenaar in respectievelijk het agogisch werk en in de verzorging.
De intas is geen specifieke beroepsopleiding, wat consequenties heeft voor toelating van leerlingen, doelstelling en inhoud van diverse vakken, de opzet van praktijkleerperioden, en voor de toekomstmogelijkheden van de leerlingen.
De intas, voor wie ?
De opleiding heeft.in feite een drieërlei doel:
- leerlingen die te jong zijn voor een bepaalde opleiding vinden op de intas een goede 'wachtkamer', waarin zij worden voorbereid op en toegerust voor bijvoorbeeld een opleiding in de verzorgende beroepen.
- voor leerlingen die moeilijk of geen beroepskeuze kunnen maken biedt de intas-opleiding een uitstekende oriëntatie door de verscheidenheid aan vakken, zoals: omgang met mensen, beroepenoriëntatie, gezondheidszorg, en ook door het zogenaamde stage lopen.
- voor leerlingen die hun kennisniveau willen verhogen om door te kunnen stromen naar bijvoorbeeld in-service opleidingen in de gezondheidszorg en naar het mdgo kan de intas een goede mogelijkheid bieden.
In principe kunnen die leerlingen worden toegelaten die een mavo-diploma hebben behaald, een Ibo-diploma, met minimaal twee vakken op c-niveau en leerlingen met een overgangsbewijs naar de vierde klas van het havo of vwo. Afhankelijk van het beoogde doel kan de leerling kiezen uit een eenjarig en een tweejarig model. De eenjarige intas is een theoretische opleiding en wordt na een jaar afgesloten met een examen.
De andere mogelijkheid is die van de tweejarige, waarvan het eerste jaar theoretisch is. In het tweede jaar lopen de leerlingen gedurende de helft van het jaar stage op twee verschillende plaatsen. Deze praktijkleerperioden bieden een uitstekende mogelijkheid om ervaring op te doen en zich te oriënteren in verschillende werkvelden.
In de eerste jaren van haar bestaan heeft de Sara Neviusschool een bestand aan stageplaatsen opgebouwd, momenteel variërend van bejaardentehuizen, verpleegtehuizen, gezinnen, winkels, tandartspraktijken, kantoren, instituten voor gehandicapten tot pensiontehuizen. Het is vooral aan deze stagemogelijkheden te danken dat met name het tweejarig model populair is.
Toekomstmogelijkheden
In opdracht van het LOIO, Landelijk
overleg interim algemene schakelopleiding, is in samenwerking
met het Driebonden Contact Beroepsonderwijs onderzoek gedaan naar de uitstroom van leerlingen. De resultaten zijn bijzonder positief te noemen. Momenteel volgen in Nederland ruim 12.000 leerlingen verdeeld over 112 scholen de intas. Negentig procent van de leerlingen
stroomt door naar andere opleidingen of vindt een baan! De meeste leerlingen gaan de gezondheidszorg of de maatschappelijke
dienstverlening in.
Uit de uitslagen van de enquêtes die de Sara Neviusschool jaarlijks onder haar oud-leerlingen houdt, blijkt dat het percentage voor deze school zeker niet lager ligt dan het landelijk gemiddelde.
Van "lichting' 1984 kwam bijvoorbeeld dertig procent in de ziekenzorg terecht; anderen vonden hun weg in de bejaardenzorg, de gezinsverzorging, de administratieve sector, in de huishouding of in een winkel, terwijl een kleiner {percentage te werk gesteld kon worden in de kraamzorg, de verpleging of in de zwakzinnigenzorg. Slechts twee procent van deze leerlingen vond geen werk.
De conclusie van het LOIO is dan ook dat de intas haar naam eer aandoet als breed oriënterende en schakelende opleiding.
Het is daarom te hopen dat de intas niet tien jaar oud, maar jong is,
ook in Amersfoort!
Mevr. C. J. P. Boogaard is afdelingscoördinatrice
van de intas aan de Sara Neviusschool in Amersfoort.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1986
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1986
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's