Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijs in klassieke talen is onvoldoende

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs in klassieke talen is onvoldoende

Vrijgemaakte Hogeschool luidt noodklok

2 minuten leestijd

KAMPEN - Het niveau van het onderwijs en de kwaliteit van het eindexamen in de klassieke talen aan de Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs is onvoldoende. Dat heeft de senaat van de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt laten weten aan staatssecretaris N. J. Ginjaar-Maas.

De senaat vraagt „strengere controle van buiten af" op de besteding van de lesuren klassieke talen. Tevens zou er een examenprogramma moeten komen met een concretere omschrijving van de eisen waaraan een kandidaat dient te voldoen.

„Was het vijftien jaar geleden nog zo dat de gemiddelde student een voor de theologie relevante Griekse of Latijnse tekst in het algemeen zonder al te veel moeite kon vertalen, momenteel hebben vele studenten er grote problemen mee om enkele regels uit zo'n tekst te begrijpen en op een enigszins aanvaardbare wijze in het Nederlands weer te geven", aldus de senaat in een brief aan mevrouw Ginjaar.

„Ook is gebleken dat een voldoende examencijfer voor de klassieke talen thans geen garantie meer biedt dat de elementaire kennis, nodig voor het interpreteren van een niet te moeilijke tekst, aanwezig is", zo schrijft de senaat.

Eigen woorden

De brief knoopt aan bij de eigen woorden van de staatssecretaris. Zij
antwoordde in de Eerste Kamer op vragen van het kamerlid J. van der Jagt
-sprekend over „de twee pijlers waarop de klassieke opleiding altijd
heeft gerust", namelijk „de scholing van het denken, in het bijzonder
het analytisch en synthetisch denken", en de culturele vorming- dat „het
directe nut van het onderwijs in de klassieke talen gemakkelijk aan te
tonen is".

De senaat van de Theologische Hogeschool wijst mevrouw Ginjaar erop dat zij in datzelfde kader gezegd heeft: „Ik wil er echt van verzekerd zijn dat de leerlingen aan het eind van hun opleiding een stuk kunnen vertalen, en een nieuwe vertaling geeft daarvoor nog steeds de beste garantie".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Onderwijs in klassieke talen is onvoldoende

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's