Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reorganisatie biedt mbo-school meer vrijheid en mogelijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reorganisatie biedt mbo-school meer vrijheid en mogelijkheden

Directeur Bakker van de Sara Neviusschool voor mdgo:

5 minuten leestijd

Tussen nu en 1990 zal het middelbaar beroepsonderwijs een volstrektegedaanteverwisseling ondergaan.De ruim 500 scholen en schooltjes zullen omgezet moeten worden in instellingen van minimaal 600 leerlingen. Daardoor zal twee derde van het aantal scholenopgaan in grotere verbanden. Het is eigenlijk normaal dat voor zo'n gigantische operatie extra geld beschikbaar wordt gesteld. Het ministerie van onderwijs denkt daar anders over. Voor 1987 is reeds een bezuiniging van 20 miljoen gulden ingeboekt. In 1990 moet het bezuinigingsbedrag zijn opgelopen tot 150 miljoen. We vroegen J. Bakker, directeur van de reformatorische Sara Neviusschool voor mdgo in Amersfoort, om zijn reactie op deze plannen.

De school van Bakker, waarin -voluit geschreven- middelbaar dienstverlenings- en gezondheidszorgonderwijs wordt gegeven, telt zo'n 500 leerlingen. Alhoewel de school dus niet voldoet an de nieuwe bestaansnormen, is er geen enkele reden om te veronderstellen dat het daardoor in de toekomst moeilijk zal worden. Niet alleen is de school voorlopig de enige reformatorische school voor mdgo in ons land, bovendien ziet Bakker juist door de reorganisatieplannen —in het jargon: svm-operatie (sectorvorming en vernieuwing middelbaarberoepsonderwijs)— mogeijkheden tot uitbouw van de school.
Volgens Bakker moet de svm-operatie -een juist gekozen woord, zo meent hij alleen moet de verdoving nog komen- worden uitgevoerd om de politieke blunder van het kort-mbo onderwijs goed te maken. Alhoewel er nog erg veel onduidelijk is, ziet Bakker de met deze operatie gepaard gaande grotere mate van vrijheid van inrichting voor de scholen als belangrijk.
Maar... „het is en blijft een bezuinigingsoperatie, waarvan het resultaat weleens het tegengestelde zou kunnen zijn van wat men beoogt". Bakker acht het niet denkbeeldig dat de kwaliteit van het onderwijs door de bezuinigingen wordt aangetast. „Het is de vraag of versterking van het beroepsonderwijs met bezuiniging kan samengaan".

Sectorscholen

Maar zijn er voordelen op te noemen die aan de door staatssecretaris Ginjaar-Maas gewenste sectorscholen zijn verbonden? De grotere inrichtingsvrijheid ziet Bakker duidelijk als een voorled. Daardoor kunnen de nieuwe sectorscholen binnen een afdeling of vakrichting verscheidene opleidingsprogramma's aanbieden. Daarbij valt bij voorbeeld te denken aan een kortere, praktijkgerichte opleiding en een langere, theoretisch georiënteerde opleiding.
Door die variatie in het programma-aanbod ontstaan er mogelijkheden om de 'drop-outs' (jongeren die uit de maatschappelijke boot dreigen te vallen) op te vangen. Bovendien zal de leerweg vopr de leerling aantrekkelijker worden, als het onderwijs in afgeronde kleine gedeelten -modulair- wordt aangeboden. Ten slotte vindt Bakker het een voordeel als het programma door een terughoudend overheidsbeleid beter kan worden afgestemd op de wensen van het 'werkveld', de instellingen en bedrijven. 

Overigens ziet Bakker niet alleen voordelen. Er kleven ook wel nadelen aan de operatie. Door de massaliteit kan de leerling in de knel komen. Het mdgo is nog lang niet uitgebouwd of het wordt al weer met een herstructurering geconfronteerd. Zo'n „chronische herstructurering" of „constante vernieuwing" geeft grote kans en vermoeidheidsverschijnselen" scholen.

Stagemarkt

Bovendien kan een grotere variatie in de schoolbevolking, zowel qua leeftijd als qua kennisniveau tot problemen leiden. Ten slotte verwacht Bakker dat het moeilijk zal zijn om voldoende stageplaatsen te vinden in „een toch al verzadigde stagemarkt". Een bijkomend nadeel is dat, door de herstructurering, het mbo-nieuwe stijl voorlopig voor het . „werkveld" —verzorgingsinstellingen en bedrijven— nog geen helder en klaar „gezicht" zal hebben.
De svm-operatie zal worden begeleid door een proces-coördinator. Als spil daarvan zal een extern organisatie-adviesbureau worden aangezocht. Daarnaast zullen deskundigen uit het veld worden verzocht om met het adviesbureau de managementgroep te vormen, die de procescoördinatie verzorgt. 

Vindt Bakker het van belang dat de reformatorische denominatie in die groep vertegenwoordigd is?

„Aangezien het initiatief aan ons is om opleidingen en/of afdelingen te creëren, en we van binnenuit wat ons reformatorisch beroepsonderwijs betreft vernieuwing en integratie onder de loep moeten nemen, lijkt het me op zich een 

goede zaak dat een vertegenwoordiger uit de reformatorische denominatie 'op het 'bureau' procescoördinator aanwezig is". Met deze volzin wil Bakker duidelijk maken dat het reformatorisch onderwijs, wat hem betreft, zijn partij moet meeblazen in het proces. 


Techniek


In de plannen van de staatssecretaris neemt het emancipatiestreven een niet onbelangrijke plaats in. Weliswaar erkent mevrouw Ginjaar dat de „vorming van sectorscholen als zodanig er niet toe bijdraagt dat de bestaande scheiding tussen typische 'meisjesopleidingen' en 'jongensopleidingen' wordt doorbroken".
Maar juist door een bredere en meer gedifferentieerd programma-aanbod, door gerichte voorlichting, door op meisjes afgestemde begeleiding en door het aanbieden van schakelmogelijkheden, moeten met name technische scholen proberen meer meisjesleerlingen in huis te halen.
Volgens de staatssecretaris zal invoering van de basisvorming op den duur alle meisjes in contact brengen met techniek. Op grond daarvan verwacht zij dat op deze manier de keus voor een technische opleiding voor meisjes meer dan nu het geval is „een reële optie wordt".
Het commentaar van Bakker op dit streven: „Bij het uitgaan van de scheppingsgedachte „ieder naar zijn of haar aard", zou de staatssecretaris tot een ander verwachtingspatroon moeten komen. Haar doelstelling is bijbels onverantwoord en ten diepste gedoemd te mislukken, omdat de Heere daaraan Zijn zegen niet zal verbinden".
Bakker ziet als voordeel voor 'zijn' nog jonge Sara Neviusschool dat deze school juist door haar jeugd nog gemakkelijk kan „inspelen op de nieuwe ontwikkelingen". Meer leerlingen dan voorheen krijgen de mogelijkheid om via het reformatorisch mbo een diploma te behalen. Daarbij de;nkt Bakker aan opleidingen voor bejaardenhelpende, gezinshelpende en de andere praktisch gerichte of deeltijdopleidingen.
Ook voor de andere reformatorische mbo-scholen, de Triglandschool voor meao en de a Brakelschool voor mto in Amersfoort ontstaan er diverse mogelijkheden naast de bestaande opleidingen. Veel is er in de aankondiging van de svm-operatie nog onduidelijk gebleven. Maar het reformatorisch onderwijs zal ten dienste van de jeugd in deze denominatie proberen op de juiste manier in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen, aldus Bakker.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Reorganisatie biedt mbo-school meer vrijheid en mogelijkheden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's