Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IDEËLE EN COMMERCIËLE RECLAME'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IDEËLE EN COMMERCIËLE RECLAME'

2 minuten leestijd

Niet alle reclame is hetzelfde. We kunnen de. reclame onderscheiden in ideële reclame. Ideële reclame is niet-commercieel. Toch wil ook deze vorm van reclame beïnvloedend werkzaam zijn. Zij probeert een bepaald onderwerp over te brengen.

De stichting die zich hiermee bezighoudt, is de SIRE, Stichting Ideële Reclame. Deze op 30 augustus 1967 opgerichte stichting probeert de mentaliteit van de mensen om te buigen. Tal van onderwerpen zijn sinds 1968 onder de aandacht van ons volk gebracht.

Enkele voorbeelden zijn: de vervuiling van straten en stranden (1968), gevaren van vuurwerk (1974/1975 en 1985/19S6), kinderveiligheid (1977) en het houden van huisdieren (1986), Deze onderwerpen worden door speciale campagnes ondersteund. Met wisselend succes. De SIRE is een onafhankelijke stichting.-De kosten worden betaald door giften van allerlei verenigingen, bedrijven, instellingen en particulieren.

Iets geheel anders is commerciële reclame. Deze vorm van reclame wil ook mensen beïnvloeden, want zij wil mensen aanzetten tot het kopen van een bepaald produkt. De commerciële reclame komt op allerlei wijze tot ons, via folders, brochures, stickers, huis-aanhuisbladen, advertenties in kranten en tijdschriften, op borden langs de weg, op teksten achter vliegtuigjes, via radio en televisie. Hoe groot de invloed van deze reclame op ons is, valt moeilijk te meten. Een feit is dat iedereen in meer of mindere mate beïnvloed wordt door de commerciële reclame.

Het publiek vindt in recalme datgene wat het zoekt. Wanneer u van plan bent een nieuw koffiezetapparaat te gaan kopen, dan zult v zich waarschijnlijk eerst oriënteren. U gaat vergelijken. In de gratis folders die met de brievenbusreclame op de mat vallen, kijkt u welk apparaat u graag zou willen. De ree ame sluit dan aan bij wat u zoekt. Dat is ook het doel van de reclame. Opwekken tot kopen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

IDEËLE EN COMMERCIËLE RECLAME'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's