Bekijk het origineel

Geesteskind van Van Doome wordt nu eindelijk leverbaar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Geesteskind van Van Doome wordt nu eindelijk leverbaar

Fiat en Ford nu met een Continu Variabele Transmissie

5 minuten leestijd

)e Continu Variabele Transmissie (CVT), het geesteskind van de Nederlander Van Doome, wordt binnenicort eindelijk leverbaar. Va jaren van onzekerheden en allerlei problemen draait de fa)riek van Van Doornes Transmissie in Tilburg nu tenslotte op olie toeren. Fiat en Ford zijn de eersten die auto's op de markt )rengen die met de Continu Variabele Transmissie zijn uitgerust.

De Continu Variabele Transmissie s een doorontwilclceling van de heiende Variomatic, waarmee vroeger ie Dafjes werden uitgerust. Ingenieur Huub van Doorne heeft op hetzelfde hun kleine modellen mee uit te rusten.

Werking

De werking van de CVT is eigenlijk irincipe als de Variomatic een volle- simpel. Twee schijven, die door midlig nieuwe transmissie ontworpen, die del van een schakelband (vroeger een ïanzienlijk beter is dan zijn voorgan- riem) met elkaar verbonden zijn, heb;er en vele voordelen biedt boven ben een variabele diameter. Door het lormale automatische transmissies, variëren van de diameter van die twee De CVT is vooral geschikt om in klei- schijven kan een onnoemelijk aantal ie auto's toe te passen. De autofabri- overbrengingen worden geschapen. Kanten staan dan ook in de rij om bij Wanneer de band op de ene schijf Van Doorne CVT's af te nemen en er echter vergroot, en op de andere verkleint, dan ontstaat een langere overbrenging. Op die manier is een enorm aantal overbrengingen mogelijk.

Het grote voordeel van deze constructie is dat de overbrengingen tijdens het rijden automatisch veranderen, zonder dat de bestuurder daar wat anders voor hoeft te doen dan gas geven, en dat er tijdens het veranderen van de overbrengingen ook geen stoten of schokken voelbaar zijn. De nieuwe CVT heeft verder het voordeel dat hij licht van gewicht is en nauwelijks vermogen opslokt. Dat is een groot pluspunt in vergelijking met normale automatische transmissies, die er om bekend staan dat ze voor een hoger verbruik en lagere prestaties zorgen. Bij een auto met CVT zijn het verbruik en de prestaties vrijwel gelijkwaardig aan die van eenzelf

Teflon verbetert smering van motor
^lang de verbrandingsmotor betaal, heeft de mens gestreefd naar >rodukten die beter smeren, de lijtage tot een minimum beperken in bovendien het brandstofver)ruik verminderen. Pas honderd aar na de uitvinding van de eerste luto heeft men naast smeerolie lieuwe middelen ontdekt om dit loei te bereiken. Vooral het mateiaal Teflon speelt daarbij een groe rol.

Teflon (een handelsmerk van Du'ont) is de gangbare benaming voor «n chemisch produkt dat met de leters PTFE wordt afgekort. In een dun aagje aangebracht op metaal, zorgt het voor een bijzonder lage wrijving: het is in de praktijk te vergelijken met de gladheid van smeltend ijs op smeltend ijs. Door een produkt als Teflon toe te voegen aan de olie in een auto, kan in de motor (of versnellingsbak) een aanzienlijk lagere wrijving worden bereikt.

De voordelen hiervan zijn duidelijk; door het verminderen van de wrijving vindt er minder slijtage plaats en wordt er ook minder brandstof verbruikt. Volgens de fabrikanten van het produkt is er een brandstofbesparing van vier tot acht procent mogelijk. Onafhankelijke tests bij TNO, de Technische Hogeschool in Eindhoven en de HTS voor Autotechniek in Apeldoorn hebben uitgewezen dat dit inderdaad mogelijk is.

In Nederland zijn er momenteel twee firma's die Teflon-produkten op de markt brengen. Van de firma Marveka BV uit Heinenoord is het produkt "Fin-25", dat bij iedere onderhoudsbeurt aan de motorolie toegevoegd moet worden. In een verpakking van 100 milliliter (voldoende voor 3 tot 6 liter motorolie) kost het 19,95 gulden. Van de firma Lubricoat Nederland BV uit Breda is het produkt "Lubricoat 100", dat slechts eenmalig aan de motor hoeft te worden toegevoegd en dan bescherming biedt gedurende minstens 100.000 kilometer. Een liter Lubricoat 100 kost 96 gulden. de auto met handgeschakelde versnellingsbak.

Uno Selecta

Bij Fiat wordt de CVT leverbaar in de Fiat Uno 60, die met deze voorziening aan boord "Uno Selecta" wordt genoemd. Als krachtbron doet in de Selecta een 1100 cc motor dienst, die pittige prestaties levert. In vergelijking met de Uno 60 met handgeschakelde versnellingsbak, zijn de prestaties en verbruikscijfers vrijwel gelijk. Alleen de topsnelheid ligt bij de Uno Selecta enkele kilometers lager (148 in plaats van 155 km/u).

Bij Fiat, is men zeer enthousiast over de Continu Variabele Transmissie van Van Doorne en vast van plan ook andere modellen, zoals de Ritmo en de Regata, met de CVT uit te rusten. De eerste auto die echter daadwerkelijk volgende maand met een CVT leverbaar wordt, is de Fiat Uno, voor een prijs die ongeveer tien procent boven die van een handgeschakelde Uno 60 zal komen te liggen. In de praktijk zal dat neerkomen op zo'n 22.000 gulden.

Ford

Ook Ford brengt volgende maand een auto met CVT op de markt, en wel de Fiesta CTX. De letters CTX staan hier voor "Continuously Variable Transaxle". Onder de motorkap van de Fiesta CTX staat een 1100 cc motor van 55 pk, die in combinatie met de CVT vrijwel dezelfde prestaties levert en dezelfde verbruikscijfers heeft als een Fiesta 1100 met handgeschakelde versnellingsbak. De prijzen van de Ford CTX zijn reeds bekend: 21.682 gulden voor de Fiesta CTX in CL-uitvoering en 25.105 gulden voor de CTX in luxe Ghia-uitvoering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Geesteskind van Van Doome wordt nu eindelijk leverbaar

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken