Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij bouw tunnels ook tol voor oude vragen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bij bouw tunnels ook tol voor oude vragen

Commissie-Oele en -Le Blanc rapporteren

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Wanneer in de Randstad een aantal nieuwe tunnels komt, moeten automobilisten niet alleen daarvoor, maar ook voor de al bestaande oeververbindingen tol' betalen. Zonder tolheffing is aanleg en exploitatie financieel niet interessant voor het bedrijfsleven. Dit is de mening van de commissie-Le Blanc die vandaag samen met de commissie-Oele rapport heeft uitgebracht over mogelijkheden om niet de overheid maar het bedrijfsleven cfe Nederlandse infrastructuur te laten verbeteren.

Begin dit jaar kregen beide commissies opdracht van de grote werkgeverscentrales VNO en NCW om dit te onderzoeken omdat de regering niet voldoende geld wil uittrekken voor de zowel door overheid als bedrijfsleven noodzakelijk geachte verbetering van het wegennet.

Beide commissies vinden dat de tol niet op de ouderwetse manier moet worden geïnd, want dat veroorzaakt maar files. Zij denken aan individuele tolheffing door de kentekenplaten van auto's van elektronica te voorzien waardoor ze bij het passeren van een tunnel of een snelweg worden gesignaleerd. De rekening volgt dan later via de post. 

De ANWB, die in de commissie-Le Blanc een stem had, is tegen een dergelijk systeem, omdat het de privacy van de automobilist zou aantasten.Hoofddirecteur Nouwen is bang dat de politie het als een nieuw en handig opsporingssysteem kan gebruiken.

De commissies vinden dat vier tunnels en een brug voorrang moeten hebben voor andere infrastructurele werken. Dat zijn een tunnel onder de Noord 'bij Alblasserdam (nu een brug), een tweede Beneluxtunnel, een tweede Velsertunnel, een tweede Coentunnel, en een tweede brug over de Waal bij Zaltbommel.

Als de vier tunnels in een keer worden aangelegd (kosten: 1,4 miljard gulden), kan de tol volgens de commissie-Le Blanc op 1,50 tot 1,75 gulden per doorgang worden vastgesteld. Dat moet dan ook gelden voor elke vergelijkbare andere tunnel in de Randstad. Zouden de tunnels onafhankelijk van elkaar worden aangelegd, dan moet een ritje door de Blankenburgtunnel (de tweede Beneluxtunnel) 3,50 tot 4,00 gulden kosten.

De commissie-Oele vindt een brug over de Westerschelde ook wel interessant, maar niet zo dringend. Overigens is dat een van de weinige projecten waarvan de voorbereiding al ver is gevorderd.

Speciale bank

De commissie-Le Blanc, die de projecten van de andere commissie financieel heeft beoordeeld, vindt dat er een speciale bank moet komen voor financiering, uitvoering en exploitatie van infrastructurele projecten. Een naam heeft zij ook al: Nederlands Instituut voor de Financiering van Infrastructuur, het NIFI. In beide commissies hadden topfunctionarissen zitting van de verzekeringsconcerns Centraal Beheer en Aegon, uit de financiële wereld (Mees en Hope, Robeco, Van Lanschot), de ANWB, Philips, het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, het NCW zelf, en wat burgemeesters.

De werkgeversorganisaties VNO en NCW zeggen dat in ern reactie op de adviezen van de commissies-Le Blanc en -Oele dat de mogelijkheden om particuliere instellingen en bedrijven infrastructurele projecten te laten financieren niet moeten worden overtrokken. De zorg voor een goede infrastructuur is allereerst een taak van de overheid. Geld vanuit het bedrijfsleven kan uitsluitend aanvullend zijn. De organisaties vinden wel de suggestie van de commissie-Le Blanc om te komen tot een Nederlands Instituut voor de Financiering van Infrastructuur aantrekkelijk. De bijzondere kenmerken van infrastructurele voorzieningen, zoals de lange voorbereidings-, realisatie- en exploitatietermijnen lijken de oprichting van zo'n instelling te rechtvaardigen, aldus VNO en NCW.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bij bouw tunnels ook tol voor oude vragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken