Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Vliet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van Vliet

4 minuten leestijd

De compactdisc, het glimmende schijfje, is het snelst groeiende consumentenprodukt aller tijden. Dat is prachtig natuurlijk. Want zo'n ding klinkt in de regel als een klok. Het heeft echter ook als nare consequentie dat de lp, 'de zwarte gegroefde voorouder', een verdrietige toekomst tegemoet gaat. Hij blaast binnen afzienbare tijd zijn laatste adem uit en gaat onherroepelijk het Phonografisch museum in.

Dat geldt natuurlijk ook voor de pick-up die niet anders dan dezelfde weg kan gaan. Verkoopcijfers spreken in dezen duidelijke taal. Dan blijf je dus wel mooi zitten met je kast vol zwarte langspelers die je zo lang hebt gekoesterd. Festivo te Bodegraven erkende mijn probleem en bracht enkele lp's ruis- en knettervrij uit op cd.
Op de cd "Herman van Vliet - Orgelrecital op monumentale orgels" bespeelt hij orgels te Amsterdam (Oude Kerk), Woerden (Herv. Petruskerk), Den Haag (Evang. Luth. kerk), Haarlem (Grote of St.-Bavokerk), Oudewater (Herv. Michaëlskerk) en Utrecht (Domkerk).

Op het orgel te Amsterdam (waar blijft de afsluiting van deze restauratiefase toch?) klinkt een haastig maar weergaloos mooi gespeeld Sinfonia uit Cantate 29 "Wir danken Dir, Gott" van J. S. Bach. Van Vliet levert hier fijngenuanceerd en blijmoedig spel dat zo moeilijk raak te treffen is. Hij gaf zijn arrangement een kundig uitgeknobbeld, glashelder registratieschema me& waarin het uitbundig kleurenscala van dit veelbesproken orgel wordt geëtaleerd. Indringend spel met grote dynamische constrasten, in hoge mate meeslepend. Deftig hoor, zo'n energieke opening als binnenkomer.

Het Oude-Kerkorgel klinkt ook nog in Bassa Ostinato van G. F. Handel dat in alle denkbare veranderingen van kleur en sfeer wordt getekend. De steeds terugkerende ostinate motieven klinken prikkelend in uitgekiende registraties. Je zou zeggen: het kan niet mooier. Een sterk werk van deze frivole Handel.

Van Amsterdam, die grote stad, verhuizen we naar Woerden in de provincie. Zo schitterend als het allemaal in Amsterdam klinkt, zo beroerd klinkt alles in Woerden. En dat terwijl dit orgel toch eens het kleine tegenhangertje was van het orgel in de Evang. Lutherse kerk te Den Haag. Kort en goed: op dit verknoeide orgel speelt Herman van Vliet een hol en verwelkt klinkende Sonate in d van Baldassare Galuppi.

Hoe het orgel in Woerden ooit heeft geklonken kun je vervolgens in grote lijnen horen in het energieke Fest-Hymnus van Carl Piutti (met het feestgezang "Dankt, dankt nu allen God") dat prachtig tot klinken komt in de Evang. Lutherse kerk te Den Haag. Wel moet opgemerkt worden dat ook dit orgel onderhand aan een onknapbeurt toe is. Onder het heftige en onweerstaanbare toucher van Van Vliet kreunt en huilt deze oude Batz soms geweldig, maar het blijft niettemin een schitterend orgel.

Hier klinkt ook de Fantaisie in C (1e versie) van César Franck waarin de fijnzinnige Franse sfeer raak wordt getroffen. Voorts de Marche in C van het losbolletje Lefébure-Wély, een aanstekelijke deun die dagenlang in je hoofd blijft doorzeuren. Maar deze keer wel mooi, iets voor de toegiftssfeer.

Mooier is het improvisatorisch aandoende Pastel nr. 3 uit 1914 van 'nieuwlichter' Sigfrid Karg Elert, ook wel genoemd "Pastorale, Recitativo en Corale", waarvan het koraal prachtig de geest van César Franck ademt. Het wordt gespeeld op het Bavo-orgel te Haarlem. Het Grand Choeur alia Handel van Alexandre Guilmant komt vervolgens op het dappere en zeer onstuimige orgeltje van Oudewater meesterlijk tot zijn recht. Dat neemt niet weg dat ook dit orgel hoorbaar aan een beurt toe is.

De schijf wordt besloten met een opname uit de Domkerk te Utrecht waar natuurlijk een prachtig orgel staat dat op deze cd echter niet in de juiste verhoudingen tot klinken komt. In de kerk zelve klinkt het in elk geval evenwichtiger dan op deze cd waarop het lijkt alsof het rugwerk het gehele orgel domineert. De rugwerkmicrofoon moet echt naar achteren. Op dit orgel speelt Van Vliet een niet zo sterk werk van Alexandre Guilmant: "Choralparaphrase sur un Choeur de Judas Macchabée".

Voor alle duidelijkheid: Op de opname te Utrecht na klinkt de cd smetteloos.

N.a.v. "Herman van Vliet Orgelrecital op monumentale orgels", FECD104; Uitg. Festive, postbus 238,2410 AE Bodegraven.

                                                                                         J. van 't Hul

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Van Vliet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken