Bekijk het origineel

Kleine auto met turbomotor lokt onverantwoord rijgedrag uit

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kleine auto met turbomotor lokt onverantwoord rijgedrag uit

RD-autotest met snelle Daihatsu Charade GTti

5 minuten leestijd

Hét is een autootje waar alles op en aanzit wat door de huidige auto-industrie met "high-tech'* wordt bestempeld: vier kleppen per cylinder, twee bovenliggende nokkenassen, turbocompressor, intercooling en benzine-lnjectie. Al deze ingrediënten, toegepast op een autootje van slechts 993 cc en met een gewicht van maar 835 kg, zorgen voor het eiffect van het bekende 'duveltje uit het doosje': op het eerste gezicht een vrij onschuldig autootje, maar voor je hel weet gaat het ding er als een raket vandoor. Wij kregen de Charade GTti een week van de importeur te leen en keken of het hier gaaf om zin of onzin.

Eerste indruk van de Daihatsu Charade GTti: het is een wagentje dat verschriklcelijk hard kan. Een lichte druk op het gaspedaal maakt al dat de wiehjes gillend beginnen te spinnen, waarna' het apparaat ér mèt één onstuimige vaart vandoor gaat. Van O tot 100 kilometer heeft de GTti slechts 9,6 seconden nodig en daarna duurt hêt nog maar èvèii voordat dé topsnelheid van 185 kilometer per uur is bereikt. Wat achterblijft, is dé vraag wat voor zin het heeft om met dergelijke snelheden onderweg te zijn.

Snelheid

In eerste instantie maakt de bestuurder zich daar nog niet druk om, want die vindt het Veel te leuk om met het kleine wagentje overal langs en voorbij te flitsen. Het venijnige motorgeluid, de lichte druk in de rug wanneer de turbo in werking komt en de ómhoógschietende ndald van de toerenteller hebben van hem een ander mens géfnaakt die leeft in eert roes van snelheid. Pas bij het uitstappen ha eèn *ilde tocht Vraagt hij zich af Waar hij eigenlijk mee bezig is geweest.

Eén ding wordt heèj duidelijk tijdens het rijden met de Charade GTti: het blijkt ook mogelijk te zijn aan snelheid verslaafd te raken. Met dit

Mei zijn extra spoilers en brede bandéri is de Charade GTti reeds in stiistand een agressief wagentje. wagentje kun je bijna niet meer normaal achter een andere auto blijven rijden: hef vifthige karakter van de motor eist gewoon dat de aute de vrije teugel wordt gegèvêh ëri dat je overal voorbijgaat.- Er is dan ook heèi wat zelfbeheersing voor nodig olti mêt een auto als de Charade GTti op een verantwoorde manier D(j weg te zijn. De verleiding is maar al te groot om aah de snélheidsroes toe te geven en zo hard mogelijk te gaan. En daarmee brengt men niet alleen zichzelf, maar ook anderen in levensgevaarlijke situaties. .»>l,iK^:«: , '

Goede wegli^ging
Toch kan men het autootje op zichzelf geen verwijten maken. Het ding zit goed in elkaar, heeft goede remmen en een goede wegligging en is heel goed op zijn taak berekend. Ook de koersvastheid is uitstekend. Met een snelheid van 185 kilometer over de Duitse autobanen koersend merkten we dat de GTti dok dan nog heel solide aanvoelt. Weliswaar maken de stugge vering en het motorkabaal het rijden bij dergelijke snelheden niet tot een waar genoegen, maar het ding ligt nog wel als een blok op de weg.

Ook het bochtgedrag is voorbeeldig. Het wagentje volgt nauwkeurig de koers die de bestuurder aangeeft. De brede banden vereisen wel dat er wat meer spierkracht wordt ontwikkeld. En wanneer er wat al te overmoedig een bocht is ingestuurd en er middenin de bocht op de rem wordt getrapt, kunnen er rare dingen gebeureri; Weliswaar is dat bij iedere andere auto zo, maar daarmee zul je over het algefheén niet zo in de verleiding komen ora hard een bocht in te gaan.

Remmen

Ook de remmen zijn op al het motorgeweld van de turbomotor berekend. De schijfremmen voor en achter (waarvan de voorste geventileerd) brengen de Charade snel en recht tot stilstand. Bovendien eisen de remmen weinig pedaalkracht en zijn ze goed doseerbaar. Een nadeel is dat er na eeii tiental keren achter elkaar hard remmen wel een beetje fading begint op te treden: Wie dan nog een paar keer hard optrekt en meteen bovenop de rem gaat staan, zal bemerken dat de rem'werking aanzienlijk minder wordt. Erg zuinig is de Charade GTti niet. Maar dat kun je ook nauwelijks verwachten bij de rijstijl waartoe de turbomotor uitnodigt. In dat licht bezien is het gemiddelde verbruik van een liter op 12,1 kilometer dat wij tijdens de testweek vaststelden nog best aanvaardbaar. Maar zonder turbo, extra kleppen, intercooling en dergelijke moet het driecylinder motortje heel wat zuiniger (en veiliger) kunnen zijn.

Prijs

De prijs van de Charade GTti bedraagt 26.499 gulden. Dat is meer dan 10.000 gulden duurder dan de Charade TS in basisuitvoering. Die Charade TS heeft dezelfde driecylinder motor als de GTti, maar dan zonder turbo, intercooling en dergelijke. En ook zonder extra spoilers, brede banden en dat soort dingen die de GTti zelfs in stilstand al agressief uit doen zien. Het interieur is bij het snelle karak

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Kleine auto met turbomotor lokt onverantwoord rijgedrag uit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken