Bekijk het origineel

. Gemakkelijk autorijden in Fiat Uno dank zij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

. Gemakkelijk autorijden in Fiat Uno dank zij "pienter pookje"

RD-autotest met een van de eerste auto's die metCVT uitgerust is

5 minuten leestijd

Wij Nederlanders kunnen best een beetje trots zijn op de Continu Variabele Transmissie (CVT) die door dr. Hub van Doorne is ontwikkeld. Het is een automatische versnellingsbak waarmee je koppelen en schakelen voortaan kunt vergeten zonder dat daar een dramatisch verlies aan vermogen of 'een hoger benzineverbruik tegenover staat. Vooral in kleine auto's is de CVT interessant. Wij deden een test met de Fiat Uno Selecta, een van de eerste auto's die met zo'n CVT is uitgerust.

RIIMITOVEST

Het mooie van de CVT is dat de overbrengingen van deze versnellingsbak "continu variabel" zijn. Dat wil zeggen dat deze versnellingsbak niet slechts over drie of vier overbrengingen beschikt, zoals bij andere automatische versnellingsbakken, maar over een oneindig aantal overbrengingen. Door de vernuftige constructie van een stalen duwband die over twee poelies met variabele diameter loopt, is de bak in staat in iedere situatie de meest geschikte overbrengingsverhouding te kiezen. . De CVT is het resultaat van verdere ontwikkeling van de "Variomatic" (met het "pientere pookje"), die vroeger in de Dafjes werd gebruikt. Het gebruik van een stalen duwband in plaats van een rubber trekband heeft de bak aanzienlijk moderner en aantrekkelijker gemaakt. Vrijwel alle autofabrieken hebben interesse getoond de nieuwe CVT in enkele van hun modellen toe te passen. Fiat (als een van de aandeelhouders van Van Doorne's Transmissie BV in Tilburg) is een van de eerste die een auto met deze bijzondere versnellingsbak aan kan bieden.

Zonder schokken

Het rijden met een auto met CVT is een bijzondere ervaring. Vooral als je in je achterhoofd nog steeds herinneringen hebt aan het rijden met een

Het dashboard van de Uno is compleet maar vergt wel enige gewenning.

De Fiat Uno Selecta is een van de eerste auto's die met een Continu Variabele Transmissie wordt uitgerust. der Dafjes, Dan verwacht je bij voorbeeld het bekende schokje bij het wegrijden en het schurende geluid bij het afremmen. Maar niets van dat alles bij de Uno Selecta. De CVT is een heel beschaafde automatische versnellingsbak, die zonder nare bijverschijnselen zijn werk doet.

Het is slechts een kwestie van de versnellingspook in "D" (Drive) zetten, de voet op het gaspedaal plaatsen en de auto begint aan een vloeiende acceleratie. Opmerkelijk is alleen dat bij het gasgeven het toerental direct tot een bepaald aantal toeren stijgt en tijdens de acceleratie steeds op hetzelfde niveau blijft. Ondertussen glijdt de auto zonder schokken of inhouden naarde gewenste snelheid.

Behalve een stand voor rijden ("D"), achteruit ("R"), neutraal ("N") en parkeren ("P") heeft de versnellingsbak ook nog een stand "low" ("L"). Deze stand is vooral geschikt voor het rijden in de bergen, omdat de bak in "L" alleen de kortste overbrengingsverhoudingen gebruikt. Daardoor kan er beter worden afgeremd op de motor, wat vooral bij lange afdalingen handig is.

Prestaties

Doordat de CVT weinig ruimte in beslag neemt en weinig vermogen opslokt, kan deze transmissie heel goed in combinatie met kleine motoren gebruikt worden. In de Fiat Uno 60 Selecta is dat motortje met een inhoud van 1116 kubieke centimeter. Het levert een vermogen van 43 «kW (58 pk). Bij onze acceleratietest maten wij bij het optrekken van O tot 100 kilometer een tijd van 16,9 seconden. Dat is weliswaar niet opvallend snel.

De lichte besturing maakt de Fiat Uno vooral in de stad een makkelijk hanteerbaar wagentje. maar voldoende om in het hedendaagse verkeer goed mee te komen. De topsnelheid ligt rond de 145 kilometer per uur.

Een groot voordeel van de Continu Variabele Transmissie is dat het benzineverbruik van de auto heel aanvaardbaar blijft. Bij normale automatische transmissies neemt het verbruik meestal aanzienlijk toe, omdat in de De ruimte in de kofferbak van de Fiat Uno vaU een beetje tegen. bak nogal wat verliezen optreden (onder meer door de koppelomvormer). In een CVT treden is dat veel minder het geval, waardoor het verbruik vrijwel hetzelfde is als bij normale, handgeschakelde auto's. Tijdens onze test kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van een liter op 15,4 kilometer.

Dat lage verbruik is mede te danken aan de lange eindoverbrenging die de transmissie bij constante snelheden gebruikt. Die overbrenging is vergelijkbaar met die van een zesde versnelling: een soort super-overdrive dus. Een plezierig neveneffect van deze lange overbrenging is dat de moTechnische gegevens

Motor: 4 cylinders, 116 kubieke centimeter, 43 kW (58 pk) bij 5700 t/min, 87 Nm bij 3000 t/min, aandrijving op de voorwielen. Wielophanging: Voor: onafhankelijk met schroefveren. Achter: semi-onafhankelijk met schroefveren, gewicht 780 kg. Prestaties: Acceleratie van O tot lÓO kilometer in 16,9 seconden, topsnelheid 145 km/u, brandstofverbruik (superbenzine) bij 90 km/u 1 : 20,8, bij 120 km/u 1 : 15,4, in stadsverkeer 1 : 13,2, gemiddelde tijdens de test 1 : 15,4. Prijzen: Fiat Uno Selecta 3-deurs: 20.990 gulden. Fiat Uno Selecta 5deurs: 21,740 gulden. Positief: Makkelijke bediening, laag verbruik, lichte besturing. Negatief: Stugge vering, slechte stoelen, verwarming slecht regelbaar. Ruimte

Met de ruimte in het interieur is het in orde. Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen is de Fiat Uno een behoorlijk ruim wagentje waar gemakkelijk vier volwassenen in vervoerd kunnen worden. Daarbij moeten die vier dan niet een complete vakantiebagage mee willen nemen, want met de ruimte in de kofferbak is het wat minder goed gesteld.

De auto is behoorlijk compleet uitgerust. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer stoffen bekleding, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en een ruitewisser op de achterruit. Die achterste ruitewisser is overigens volstrekt geen overbodige luxe, want als het wegdek maar enigszins nat is, slaat de achterruit onmiddellijk dicht.

De prijs yan de Fiat Uno Selecta bedraagt 20.990 gulden. Dat betekent dat voor de Continu Variabele Transmissie een meerprijs van «zo'n 2500 gulden betaald moet worden. Overigens een normale prijs voor automatische transmissie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

. Gemakkelijk autorijden in Fiat Uno dank zij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken