Bekijk het origineel

Ermelo heeft plan voor Stationsstraat-Oost

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ermelo heeft plan voor Stationsstraat-Oost

Wijziging van kruispunt met Horsterweg

3 minuten leestijd

ERMELO - B en W van Ermelo hebben een plan uitgewerkt voor het oostelijk gedeelte van de Stationsstraat. Dit plan is tot stand gekomen in overleg met de gebruikers en eigenaren van de panden in het onderhavige deel van de Stationsstraat. Het betreft het gedeelte gelegen tussen de Julianastraat en de Rietlaan.

Het westelijke gedeelte, vanaf de Rietlaan, is reeds enkele jaren geleden gereconstrueerd. Het Ermelose gemeentebestuur wil tegelijkertijd het kruispunt Horsterweg/Stationsstraat wijzigen. B en W ramen de totale kosten op 1.119.400 gulden.

In de Stationsstraat zal alle thans aanwezige verharding worden verwijderd. Het nieuwe wegdek (asfalt) zal gemiddeld 25 centimeter hoger komen te liggen. Hiermee zullen de bestaande hoogteverschillen tot het verleden behoren. Vanwege ruimtegebrek is het niet mogelijk afzonderlijke fietsstroken aan te leggen. De fietser zal van de rijbaan gebruik moeten maken. In het dwarsprofiel van de weg zal hiermee rekening worden gehouden. B en W willen ook de riolering vervangen.

In het plan is het betreffende deel van de Stationsstraat in verband met verschillende functies verdeeld in drie gedeelten. In het gedeelte tussen de Julianalaan en de Horsterweg, dat een onderdeel vormt van de zogenaamde buitenring van het verkeerscirculatieplan, zal de rijbaan een breedte krijgen van 7,50 meter. De huidige breedte varieert van 8 tot 9 meter. De door deze versmalling vrijkomende ruimte wordt gebruikt voor troittoirs en langs-de-weg-parkeerplaatsen.

Binnenring

Het gedeelte tussen de Dirk Staalweg en de Rietlaan vormt een onderdeel van de binnenring van hetzelfde verkeerscirculatieplan. De weg zal hier 7 meter breed worden. Hoewel in dit gedeelte de verkeersfunctie prevaleert boven de winkelfunctie, hebben B en W toch getracht het verblijfsklimaat voor het winkelend publiek te verbeteren. Er zijn langs-de-wegparkeerplaatsen geprojecteerd en de troittoirs zullen enigszins worden 'aangekleed' door middel van bomen, bloembakken en rijwielopstelplaat

Het gedeelte tussen de Horsterweg en de Dirk Staalweg vormt de verbinding tussen de buiten- en binnenring van het verkeerscirculatieplan. De rijbaanbreedte wordt hier 6 meter. Het voetgangersgebied kan hierdoor wat ruimer worden. Er zullen zitbanken alsmede bloembakken geplaatst worden. Ook is een tweetal terrassen mogelijk.

Voor de reconstructie van het kruispunt Horsterweg/Stationsstraat is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk. Enige jaren geleden hebben een aantal winkeliers bezwaarschriften ingediend tegen de voorgenomen reconstructie van het kruispunt. De winkeliers vreesden omzetverlies. B en W delen deze vrees niet, omdat in het nieuwe kruispunt het verkeer komend vanaf de Julianalaan de mogelijkheid behoudt om de Stationsstraat in te rijden. Gelet op de opstelling van de winkeliers verwachten B en W dat het merendeel van de bezwaren uit de weg is geruimd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 56 Pagina's

Ermelo heeft plan voor Stationsstraat-Oost

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 56 Pagina's

PDF Bekijken