Bekijk het origineel

Als een wals over 't asfalt...

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Als een wals over 't asfalt...

Een rij-impressie met de solide en degelijke nieuwe BMW 5-serie

5 minuten leestijd

Het gevoel dat de nieuwe 5MW-5-serie geeft tijdens het •ijden is moeilijk te omschrijven. Je hebt het idee met een soort wals over het asfalt te schuiven,., zo solide en stevig ioet de wagen aan. Maar wat :omfort en snelheid betreft Is de vergelijking met een wals faliekant verkeerd. Tijdens een korte rij-lmpressIe met een nieuwe BMW 5351 zaten we binnen acht seconden van O op 100 km: dus traag is de nieuwe BMW beslist niet. En van het lawaai van een wals is ook totaal geen sprake. Koersend op een snelheid van 100 km/u was alleen een licht gekraak van de Ieren bekleding hoorbaar.

En toch is de vergelijking met een wals helemaal niet zo gek, tenminste wat de degelijkheid betreft. Want BMW heeft er bij de nieuwe 5 alles aan gedaan om een zo solide en degelijk mogelijke auto te maken. Dat blijkt wel uit het feit dat het gewicht van de wagen niet is afgenomen, zoals je in deze tijd van allerlei kunststoffen zou verwachten: de nieuwe 5 is juist zwaarder geworden. Dat extra gewicht is hem vooral gaan zitten in zaken als geluidsisolatie en degelijker materialen. BMW wil nu eindelijk De cockpit van de nieuwe BMW 5serie: enigszins sober, maar zeer functioneel. eens af van de naam dat BMW's minder degelijk zouden zijn dan de auto's van grote concurrent Mercedes.

Niemand draait er bij BMW overigens meer omheen: de nieuwe 5-serie is vooral bedoeld als concurrent voor De nieuwe 5 moet de grote concurrent worden van de Mercedes 200-serie. Qua degelijkheid en afwerking staat de auto op hetzelfde peilde Mercedes-200-serie. Wat degelijkheid en afwerking betreft staan beide merken nu op hetzelfde hoge peil. Volgens woordvoerders van BMW moet de keus dan automatisch ten gunste van B'MW uitvallen vanwege de modernere techniek (meer elektronica) en de betere prestaties. En misschien ook vanwege het snellere -BMW spreekt van het "dynamischer"- uiterlijk.

Wat uiteriijk betreft is BMW er inderdaad in geslaagd een fraaie, moderne auto te maken met een duidelijk herkenbaar BMW-gezicht. Het is in ieder geval niet een "grijze gehaktbal" geworden: zo worden in autokringen de auto's genoemd die door hun aërodynamische vormgevingen steeds meer op elkaar gaan lijken.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW stond een lage luchtweerstand ook helemaal niet voorop. Weliswaar is de Inchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 cW beslist niet slecht, maar volgens BMW-woordvoerders had men ook gemakkelijk 0,27 cW kunnen bereiken. Men heeft daar echter bewust niet voor gekozen, om de nadelen van een lage luchtweerstand, zoals meer windgeruis, een warmer interieur in de zomer en minder ruimte, te beperken.

Meer ruimte

De nieuwe BMW is 10 centimeter langer en 5 centimeter breder geworden dan zijn voorganger. Die extra De nieuwe BMW 5-serie: geen "grijze gehaktbal", maar een fraaie auto met een duidelijk BMW-gezicht. centimeters zijn vooral de ruimte in het interieur ten goede gekomen: de nieuwe 5 is een royale auto geworden. Weliswaar moeten we zeggen dat de_ beenruimte achterin nog steeds niet helemaal optimaal is wanneer de voorstoelen in de achterste stand staan, maar in vergelijking met het voorgaande model is het een hele verbetering. En gezegd moet worden dat het zitcomfort uitstekend is. Zoals gebruikelijk bij BMW zijn de stoelen iliet zijdezacht geveerd, maar zijn ze juist vrij stevig, waardoor het lichaam op lange ritten optimaal gesteund wordt. De nieuwe 5-serie wordt alleen geleverd met zes-cilinder motoren. De basisversie is de 520i, die wordt uitgerust met een 2 liter motor van 129 pk. Dan volgt de 525i met een 2,5 liter motor van 170 pk, vervolgens de 530i met een 3 liter motor van 188 pk en ten slotte de 535i met .een 3,5 liter motor van 211 pk. In de zomer wordt de nieuwe BMW dan ook met een ^zes-cilinder turbodiesel motor leverbaar, terwijl als vlaggeschip een BMW M5 met 3,6 liter 24 kleppen motor van maar liefst 260 pk leverbaar wordt. Alle modellen zijn standaard uitgerust met een katalysator.

De uitrusting van de nieuwe 5-serie is een stuk completer geworden. Zo zijn alle 5-modellen voortaan standaard uitgerust met getint glas, centrale deurvergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een antenne in de achterruit. Net als bij de grote broers uit de 7-serie zijn de koplampen van het ellipsoïde type, dat een sterk geconcentreerde bundel licht oplevert.

2^als te verwachten was, zijn door alle verbeteringen de prijzen flink omhoog gegaan. Ook wat dat betreft zit BMW nu vrijwel op hetzelfde niveau als Mercedes. Het basismodel, de 520i, heeft bij voorbeeld een prijs van 61.500 gulden (was 51.500 gulden bij het vorige model). Daarna volgt de 525i met een prijs van 75.000 gulden, de 530i met 88.800 gulden en de 535i met 102.600 gulden. Geen bepaald goedkope auto's dus, maar wel voertuigen die waar voor hun geld bieden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Als een wals over 't asfalt...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken