Bekijk het origineel

Piloot mag wel DC-9 maar geen Cessna vliegen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Piloot mag wel DC-9 maar geen Cessna vliegen

2 minuten leestijd

DEN HAAG - De 22-jarige piloot uit Rotterdam die 6 juli vorig jaar op Ameland een ongeluk met een Cessna-172 veroorzaakte, mag een halfjaar lang geen eenmotorige vliegtuigen besturen. Dat heeft de Raad voor de Luchtvaart gisteren bepaald. Overigens werd de man kort na het ongeluk door de KLM aangenomen. Daar vliegt hij inmiddels onder de hoede van een ander een DC-9.

De jongeman is te kort geschoten en heeft onverantwoordelijk gehandeld, aldus de raad in zijn motivatie. De Rotterdammer, net van de Rijks Luchtvaart School af, mocht afgelopen zomer van de Amelandse Luchtvaartmaatschappij rondvluchten boven het eiland verzorgen.

Op 6 juli nam hij zijn vriendin, zijn broer en een eilandbewoner mee. Eerst vloog hij, tegen de regels in, tien meter boven het wad. Vervolgens ging hij laag over de velden terug naar de baan. Alvorens te landen maakte hij een manoeuvre omhoog. Daardoor kwam hij te hoog om op de baan te landen. In een poging dat laatste te corrigeren, maakte hij niet nog een rondje, zoals het hoort, maar een duik. De wielen raakten de baan wel, maar ver over het midden. Er was dus onvoldoende baan over om op uit te rijden. De jonge piloot besloot daarop door te starten: weer gas geven en opstijgen. Hij bleef echter aan de grond doordat hij de doorstart niet juist uitvoerde.

De Cessna vloog door de afrastering, sjeesde over een verkeersweg en kwam tegen de duinen tot stilstand. Niemand raakte gewond, maar het toestel werd zwaar beschadigd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Piloot mag wel DC-9 maar geen Cessna vliegen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken