Bekijk het origineel

120 kilometer is echt de grens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

120 kilometer is echt de grens

Meer controles, hogere boetes, kleinere marges

4 minuten leestijd

Vanaf 1 mei gaat de politie extra streng controleren of iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid van 120 km/u houdt. Er zullen meer snelheidscontroles worden gehouden, er zullen hogere boetes worden opgelegd en er zullen kleinere marges worden gehanteerd: reeds bij een lichte overschrijding van de limiet van 120 icm/u kan men rekenen op een bon. Tegelijkertijd wordt de administratieve afwikkeling versimpeld en krijgt de politie meer transactiebevoegdheid.

Voor de controle op de autosnelwegen is vooral de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie in Driebergen (AVD) verantwoordelijk. In de strijd tegen snelheidsovertredingen zal de AVD vier verschillende methoden gebruiken. De bekendste methode is de normale rijdende controle met motorfietsen, Porsches en Mercedessen, waarvan op zichzelf reeds een behoorlijk preventieve werking uitgaat. In tegenstelling tot nu toe zal men ook in geval van een geringe overschrijding meteen optreden. Duidelijk zichtbaar voor de overige weggebruikers zal dan tot aanhouding worden overgegaan.

Onopvallend

De tweede methode is de onopvallende rijdende controle, waarbij wordt gesurveilleerd in onopvallende, maar snelle personenauto's. Tot nu toe had de onopvallende surveillance vooral tot taak de echte wegpiraten te pakken, maar vanaf 1 mei zal er ook op het strikt naleven van de 120 km/u worden gelet. Ook in dit geval zal er duidelijk zichtbaar voor de overige weggebruikers tot aanhouding worden overgegaan, zodat er tevens een waarschuwende werking op de andere weggebruikers uitgaat.

Verder zullen de bestaande radarinstallaties intensiever worden gebruikt. De AVD heeft van het ministerie van VROM geld gekregen om een tiental extra radar-snelheidskasten aan te schaffen, die op wisselende plaatsen kunnen worden opgesteld. Het grootste deel van de overtredingen die door deze kaften worden geconstateerd kan door middel van een geautomatiseerd békeuringssysteem worden afgehandeld. De vierde methode is het zo nu en dan, en op wegvakken waar dit zinnig lijkt, controleren vanuit de lucht. Hiervoor zal men gebruik maken van de vliegdiensten van de Dienst Luchtvaart van het Korps Rijkspolitie.

De boetes voor te snel rijden gaan vanaf 1 mei aanzienlijk omhoog. Snelheden van 120 tot 135 km/u worden beboet met een vast bedrag van 50 gulden. Boven 135 km/u lopen de bedragen snel op tot 140 gulden bij 150 km/u. Bij nog hogere snelheden is een schikking met de politie niet meer mogelijk en krijgt men rechtstreeks te maken met de officier van Justitie. De boete kan dan variëren van 210 gulden (bij 155 km/u) tot 540 gulden (bij 200 km/u), waarbij men tevens de kans loopt het rijbewijs tijdelijk kwijt te raken. Bij vier snelheidso

Snelheidsmaniakken kunnen rekenen op forse boetes. vertredingen binnen een jaar volgt onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.

Massale overtreding

Met het verhogen van de maximumsnelheid tot 120 km/u wil de regering bereiken dat er —hoe vreemd het ook klinkt- op autosnelwegen minder hard gereden wordt. Momenteel wordt de maximumsnelheid massaal overtreden. Volgens officiële metingen zou de gemiddeld gereden snelheid van de meeste weggebruikers rond de 120 km/u liggen. Deze officiële metingen vinden echter ook tijdens de spitsuren plaats en geven geen goed beeld. Volgens de Algemene Verkeersdienst, die dagelijks op de snelwegen patrouilleert, ligt de gemiddelde snelheid veel hoger. De vermoedelijke topper is de vierbaansweg Den Haag-Utrecht, waar bij Harmeien de gemiddeld gereden snelheid volgens de AVD op 146 km/u ligt.

De massale snelheidsovertredingen zijn volgens de Nota Rijsnelheden een gevolg van het feit dat de weggebruikers de zin van de 100 km/u niet meer inzien. Die grens werd in 1973 ingesteld tijdens de oliecrisis en werd toen strikt nageleefd. In de jaren daarna verloor de maximumsnelheid van 100 km/u echter zijn geloofwaardigheid. Nederlandse autosnelwegen zijn ontworpen voor een snelheid van 120 km/u en behoren tot de veiligste wegen. Ook veiligheidsoverwegingen konden dus niet meer overtuigen, aldus de Nota. Vooral de laatste paar jaar is de gemiddeld gereden snelheid omhoog gegaan. ding zorgt voor een uitholling van het normbesef: door de geringe pakkans krijgen weggebruikers het idee dat alles kan. Dat heeft tot gevolg dat ook andere verkeersregels steeds meer overtreden worden. De regering heeft daarom gekozen voor een nieuwe regeling, waarbij strenger zal worden gecontroleerd en waarbij tevens een snelheidslimiet wordt gebruikt die in de ogen van de weggebruikers redelijker overkomt: 120 km/u. De verhoging van de maximumHet naleven van de 120 km/u limiet zal extra streng worden gecontroleerd. snelheid tot 120 km/u zal niet gelden voor alle autosnelwegen. Met het oog op de verkeersveiligheid en de geluidshinder zal op druk bereden weggedeelten in dichtbevolkte gebieden een lagere limiet worden ingesteld. Dit zal vooral in de Randstad het geval zijn. Voor vrachtwagens worden de snelheidslimieten in het geheel niet gewijzigd.

Goedkope Lada

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

120 kilometer is echt de grens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken