„Auto-industrie moet produktie gaan beperken"
GENEVE — De automobielindustrie in de wereld moet haar produktie beperken en een einde maken aan het overaanbod. Alleen dan kan tegen de achtergrond van een inkrimpende wereldmarkt een groter beroep op protectionisme door nationale producenten worden voorkomen.
Dit is de conclusie van een rapport van de ILO (Internationale Arbeidsorganisatie) over de internationale auto-industrie,
„Te veel wagens jagen op te weinig kopers", aldus de ILO. In de afgelopen twintig jaar nam de wereldautoproduktie met 38 procent toe, terwijl de verkoop met 35 procent steeg. De organisatie signaleert een stagnatie, 20 niet daling van de verkopen, hetgeen een voorbode is van steeds fellere concurrentie en groeiend protectionisme.
Een verstrakking van de markt kan vergaande gevolgen hebben voor een aantal kleine autofabrikanten. De ILO vreest dat mogelijk enige Japanse bedrijven en wellicht ook een of twee Europese in deze omstandigheden.het hoofd niet boven water kunnen houden.
Volgens het rapport produceerde de industrie in 1985 ongeveer 3,3 miljoen wagens meer dan vraag naar was. Driekwart van dit produktieoverschot kwam voor rekening van West-Europa, 14 procent van Japan en 11 procent van Noord-Amerika. Een ILO-woordvoerder kon geen algemeen produktiecijfer van 1985 opnoemen maar wist wel te melden dat er in 1986 in totaal 33,2 miljoen wagens van de band liepen.
Wij zoeken voor ons Landbouwmechanisatiebedrijf te Meppel een:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 mei 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 mei 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's