Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Treinen verliezen remblokken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Treinen verliezen remblokken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT — Volgens de Vervoersbond CNV verliezen treinen van dt NS vrij regelmatig onderdelen van hun remmen. Op enkele trajecten in Noord-Holland en op de Schiphollijn zouden treinen in drie weken tijd in totaal zeven remblokken hebben verloren, die door spoorwegpersoneel tussen de rails werden aangetroffen.

De bond, die vreest dat de veiligheid in het geding is, heeft inmiddels naar aanleiding van klachten van kaderleden de NS-directie om opheldering gevraagd.

„Wonder boven wonder zijn er nog geen ongelukken gebeurd. Je moet et niet aan denken wat er gebeurt als iemand zo'n stalen remblok tegen zijn hoofd krijgt", aldus bestuurder T. de Jong van de Vervoersbond CNV. Ook vraagt hij zich af of de remmen van de treinen, en in het bijzonder de manier waarop de remblokken zijn bevestigd, wel deugen. „Wij willen van de NS-leiding duidelijkheid over deze zaak".

Een woordvoerder van NS noemde in een eerste reactie het verhaal van de Vervoersbond CNV „nogal overtrokken". Volgens de NS-woordvoerder zijn treinen nog nooit remblokken kwijtgeraakt. Wel verliezen sinds jaar en dag treinen incidenteel remvoeringen. Die zijn niet gemaakt van staal maar van een veel lichtere kunststof. Dat gebeurt wel, maar zeer sporadisch, en zeker niet zeven keer in drie weken tijd, aldus de NSwoordvoerder. Van gevaarlijke situaties of ondeugdelijke constructies is volgens de NS-woordvoerder geen sprake. In theorie is het mogelijk dat een remvoering tussen het beweegbare deel van een wissel terechtkomt, waardoor de wissel wordt geblokkeerd. Maar als dat zou gebeuren springt automatisch het bijbehorende sein op rood. Ongelukken zijn daarmee uitgesloten, aldus de NS-woördvoerder.

Tijdens de driemaandelijkse onderhoudsbeurt krijgen de treinen altijd nieuwe remvoeringen. Oorzaak van het loslaten van de remvoeringen is waarschijnlijk dat een veer in het ophangingsmechanisme van remvoering en remblokken te snel slijt, aldus de NS-woordvoerder. Sinds november vorig jaar heeft het euvel zich in totaal vijf keer voorgedaan en uit daarop volgend onderzoek kwam de versleten veer als oorzaak tevoorschijn, aldus de NS-woordvoerder. Hij herhaalde dat het weliswaar gaat om een vervelend defect, maar dat de veiligheid niet in het geding is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's

Treinen verliezen remblokken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's