Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klanttekeningen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Klanttekeningen

3 minuten leestijd

Kleffe broodjes

"Treinreis wordt steeds lekkerder", luidt de kop boven een artikel van Wagon-Lits. We hebben het idee dat dit al vaker is gezegd, maar dat geeft niet, als het maar waar is. En dat eten en drinken van goede kwaliteit in de trein aanwezig dient te zijn, kan niet vaak genoeg worden benadrukt.

Ruim drie kwart van de treinreizigers vindt deze service belangrijk. Deze groep vindt ook dat de kwaliteit van de koffie en de broodjes vooruit is gegaan. „De tijd van slappe koffie en kleffe broodjes op de treinen is voorbij", beweert de restauratieve dienst van de NS. Twee derde van de passagiers (de cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder honderd treinreizigers) geeft voor de koffie een cijfer tussen zes en zeven. Wat de broodjes betreft, bijna negen van de tien reizigers geven dit onderdeel een voldoende. Niet-recente gebruikers beoordelen de broodjes iets minder positief. „Wellicht", oppert Wagons-Lits, „hebben zij de introductie van de dagverse, stokbroodachtige Intercitybroodjes niet opgemerkt".

Of juist wel. Want dat zijn me enge dingen: kruimelen bij het leven, veroorzaken kramp in de kaakspieren en zitten tot overmaat van ramp verpakt in poreus papier, waardoor de consument ertoe wordt veroordeeld het broodje meteen te nuttigen. Maar ja, het bezwaar tegen de aloude, beproefde gewone Bijdrage: H. van den Berge broodjes kaas en ham was destijds dat ze te snel uitdroogden. (En inderdaad, al oud waren voordat ze bij de klant arriveerden).

Een punt van zorg is nog altijd de onzekerheid over de aanwezigheid van een minibar in de trein. Aan deze netelige kwestie wordt het een en ander verbeterd: er komen twintig treinstewards bij, hetgeen er uiteraard toe leidt dat er meer karretjes in de trein gesignaleerd zullen worden. En nu maar hopen dat dat ook zal gelden voor de avonduren. En voor de héle trein. Sommige intercity's hebben namelijk de kwalijke gewoonte om alleen bepaalde gedeeltes van consumpties te voorzien. Mensen in het treinstel richting Den Haag zitten dan op een droogje, terwijl passagiers met bestemming Rotterdam met volle teugen van hun koffie genieten. En dal terwijl ze een groot deel van de reis gezamenlijk optrekken.

Er blijven trouwens nog genoeg wensen over: Bijna een kwart vindt het aanbod ondanks de diverse drankjes, candybars en koeken onvoldoende. De geënqêteerde reizigers zouden graag zien dat ook warme snacks en fruit tot het assortiment behoorden. Die appels en peren zouden misschien nog wel gaan, maar een pruttelende frituurpan in het toch al piepkleine keukentje wordt wellicht wat problematisch. En kroketten en nasiballen die een uur lang kunstmatig op temperatuur gehouden zijn - nee, dank u.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Klanttekeningen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken