Ravage enorm na botsing van treinen
Schade voor NS beloopt ruim twee miljoen
UTRECHT - De treinbotsing op het traject Roosendaal- veiiiging, waarbij de seinen in een be Vlissingen heeft gisteren het leven gekost aan de 76-jarige 1^^^";::^^;^:^'^:^^;, reizigster A. Sitter uit Sluiskil en de 39-jarige machinist H. dat biok binnenrijdt. Voigens de NS P. Harms uit Vlissingen. Bij de botsing, die rond 10.40 uur wordt het traject waar nu het ongeluk gebeurde tussen Rilland-Bath en Krabbendijke, vielen 24 Lf OMe'^t^Tarr dtgöedt gewonden, die in ziekenhuizen in Goes en Bergen op Zoom rentrein juist op een traject zonder moesten worden behandeld. Tien van hen liggen nog in het at'' ^et proefnemingen bezig was, ziekenhuis, maar zij verkeren niet in levensgevaar en hun kon de NS nog niets mededelen.
toestand is stabiel. Enkele andere gewonden konden ter plekke worden geholpen en daarna naar huis terugkeren.
Het treinongeluk gebeurde toen plaatsvond, is niet beveiligd met het een passagierstrem met ongeveer zes. tig mensen na vertrek van het station zogenoemde Automatisch treinbeïnvloedingssyteem (atb). Dat systeem Rilland met een snelheid van 130 ki- zorgt ervoor dat de trein stopt als de lometer achterop een stilstaande goe- machinist door rood licht rijdt. Het derentrein botste. Deze met grind be- baanvak is wel beveiligd met blokbeladen trein was bezig met energiebesparingsproeven.
De ravage was groot: van de passagierstrein ontspoorde het voorste wagenstel. Beide treinen werden zwaar beschadigd; volgens president-directeur L. F. Ploeger van de Nederlandse Spoorwegen bedraagt de schade voor NS ruim twee miljoen gulden. Tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke reden de gehele dag bussen om reizigers te vervoeren aangezien de sporen in beide richtingen door het ongeluk gestremd waren. De stremming van het spoortraject Bergen op Zoom-Kruiningen is vanmorgen opgeheven.
Over de oorzaak van het ongeluk tast men nog in het duister, en het zal volgens de NS zeker nog wel enkele dagen duren voordat de werkelijke oorzaak van het ongeluk achterhaald is.
De hulpverlening na het ongeluk kwam volgens de NS vlug tot stand. Volgens de commandant van de brandweer van Rilland, T. van Pul, waren de meeste passagiers na de botsing in de trein blijven zitten en heerste er geen paniek. De gewonden werden in zeer korte tijd met negen ambulances afgevoerd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's