Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Maatregelen voor scheepvaart nodig"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Maatregelen voor scheepvaart nodig"

Reders willen concurrentiepositie versterken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ROTTERDAM - De Koninklijke Nederlandse Redersvereniging vindt dat er op korte termijn tussen de overheid en werkgevers en werknemers in de Nederlandse zeescheepvaart overeenstemming bereikt moet worden over een pakket maatregelen ter versterking van de concurrentiepositie van de Nederlandse reders.

Het gaat daarbij om ruimere mogelijkheden om goedkope buitenlandse gezellen te werk te stellen, vermindering van de belasting- en premiedruk op de salarissen, handhaving van het huidige niveau van de Investerings Premieregeling Zeescheepvaart en verdere rationalisering van de bedrijfsvoering.

Dat schrijft de KNRV in zijn jaarverslag over 1987, dat vandaag in Rotterdam is gepresenteerd. Mochten er op korte termijn geen maatregelen konmen als door de KNRV bepleit, dan voorziet voorzitter M. A. Busker dat reders de énige voor de hand liggende oplossing zullen kiezen, namelijk hun schepen onder de vlag brengen van een land dat minder dure eisen stelt dan de Nederlandse wetgeving. Busker schrijft dat in zijn voorwoord bij het jaarverslag. Door onder een andere vlag te varen kunnen reders hun bemanningskosten aanzienlijk drukken doordat dan in ruime mate goedkope Aziatische bemanningsleden kunnen worden aangenomen.

Volgens de KNRV is het hoog tijd dat de Nederlandse reders in de pas kunnen blijven met de concurrenten, omdat in verschillende omringende landen de afgelopen tijd maatregelen zijn genomen waardoor de reders goedkoper kunnen varen. Zo hebben Denemarken, Noorwegen en GrootBrittannië zogenoemde „goedkope registers" ingesteld. Schepen die daarin geregistreerd staan kunnen meer buitenlanders aanstellen en over de salarissen worden lagere belastingen en premies geheven.

De KNRV erkent dat door het ruimer in dienst nemen van buitenlandse bemanningsleden de werkgelegenheid voor Nederlandse gezellen in de zeescheepvaart vermindert. Volgens de KNRV is onder de Nederlandse gezellen echter nauwelijks sprake van werkloosheid en is het verloop in deze groep vrij groot. Bovendien wordt door een dergelijke maatregel de werkgelegenheid voor de hoger gekwalificeerde officiersfuncties behouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Maatregelen voor scheepvaart nodig"

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's