Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Plannen NS tot 2015: reistijd wordt korter

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Plannen NS tot 2015: reistijd wordt korter

Huidige vervoersomvang zal verdubbelen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT — Een supersnelle Intercitytrein gaat vanaf 1995 de twintig belangrijkste steden in ons land met elkaar verbinden. Door de hoge snelheden —tot 200 kilometer per uur— zullen de reistijden aanzienlijk worden bekort. Dit is het meest opvallende punt uit de gisteren gepresenteerde toekomstplannen van NS.

Onder het motto "Rail 21 - sporen naar een nieuwe eeuw" geven de NS aan hoe de Spoorwegen op langere termijn -gesproken wordt over een termijn tot het jaar 2015- een bijdrage kunnen leveren aan de verkleining van de milieu- en verkeersproblemen in ons land.

Volgens president-directeur van NS, drs. L. F. Ploeger, zal de huidige vervoersomvang van 10 miljard reizigerskilometers in de periode tot 2015 worden verdubbeld tot 20 miljard per jaar.

De investering in de infrastructuur die nodig is om deze plannen te kunnen realiseren, zal, inclusief het wegwerken van de knelpunten in het huidige net, in totaal 9 tot 10 miljard gulden extra belopen. Over de genoemde periode komt dat neer op extra investeringen van circa 200 miljoen gulden per jaar. „Maar vergeleken met het buitenland komt Nederland er nog met een koopje af". Die bedragen zullen onder meer worden gestopt in verdubbeling van de tweesporige baanvakken in de Randstad, waar de NS nu al bijna aan de top zitten van hun capaciteit.

Ploeger benadrukte dat de Spoorwegen met de nieuwe visie mikken op een zodanige verbetering van de bedrijfsresultaten dat de bijdrage die de overheid op dit moment levert (1,3 miljard gulden per jaar), niet wezenlijk hoeft te worden verhoogd, buiten de 200 miljoen extra aan investeringen per jaar. „Een integraal verkeers- en vervoersbeleid van de overheid is daarbij wèl een belangrijke voorwaarde, want er kan niets voor niets", aldus de NS-topman.

„De NS-plannen sporen in feite met de reeks rapporten en nota's over de mobiliteitsprobemen en de ruimtelijke ordening die allemaal in één richting wijzen: verbetering en versterking van de positie van het openbaar vervoer. Wij laten met Rail '21 zien dat dit voor wat betreft NS niet bij een wens of een beleidsvoornemen hoeft te blijven, maar dat het ook werkelijk kan", zo zei Ploeger.

Vierde Nota

Dat de NS de plannen nu hebben gepresenteerd is omdat de visie van de spoorwegen dan nog een rol kan spelen in de discussie over de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening, die het kabinet enkele maanden geleden heeft uitgebracht. „Tegelijk nemen de NS een voorschotje op de Nota Verkeer en Vervoer, die komend najaar het licht moet zien. Ik hoop dat de regering in die nota daadwerkelijk inhoud zal gaan geven aan de alom beleden versterking van het openbaar vervoer. Ik hoop ook dat het regeren van Den Haag ook werkelijk vooruitzien zal blijken te zijn. Wij dragen daar nu rijkelijk materiaal voor aan", aldus Ploeger.

Zie ook pagina 9: NS introduceren nieuwe "derde trein".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Plannen NS tot 2015: reistijd wordt korter

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's