Moeilijke tijden voor Porsche
Vooral in Amerika grote problemen op afzetmarkt
Na jaren van ongekende bloei lijken nu voor Porsche de magere jaren aangebroken. Vergeleken met vorig jaar is de verkoop van Porsche met meer dan 40 procent verminderd. Vooral in Amerika heeft Porsche harde klappen geincasseerd. Peter Schutz, voorzitter van de raad van bestuur, wordt door de familie Porsche als een van de veroorzakers van de crisis gezien en is zelfs ontslagen. In zijn plaats is Heinz Branitzki (58) benoemd, die een streng afslankingsprogramma voor Porsche AG op stapel heeft staan.
In een interview met Edouard verdiend, heeft men gelukkig flinke Seidler (gepubliceerd in het tijd- reserves op kunnen tjouwen. Voor schrift Autovisie) vertelde Branitzki de komende jaren moet echter een dat de teruggang bij Porsche vooral te wijten is aan de val van de dollar. Daardoor zijn de prijzen van heel nieuw beleid worden opgezet. De ondankbare taak van afslanken en bezuinigen is opgedragen aan ingevoerde auto's in Amerika met Branitzki, die reeds als financieel bijna 30 procent omhoog gegaan, deskundige bij Porsche werkte. InMet als gevolg dat die auto's voor middels zijn er 500 van de 8600 de meeste Amerikanen onbetaal- werknemers bij Porsche ontslagen baar zijn geworden en de markt is en is de produktie teruggebracht ingeklapt. Omdat Peter Schutz van 50.000 tot 33.000 auto's per steeds streefde naar een grote afzet in Amerika (bijna twee derde van de produktie van Porsche werd in Amerika verkocht), kwam de klap "extra hard aan. In Europa is de jaar.
Een van de methoden die Branitzki heeft bedacht om Porsche uit het slop te halen is het drastisch verhogen van de prijzen. Daardoor Porsche-verkoop vrijwel gelijk ge- zullen weliswaar minder mensen bleven. een Porsche kunnen kopen, maar ifi r. AJSianKen
het heeft als gunstig effect dat de exclusiviteit van Porsches wordt verhoogd. Door de trouwe Porsche
Doordat Porsche de laatste jaren rijders werd wel eens geklaagd dat wel enorm veel in Amerika heeft de laatste tijd Jan-en-alleman in een Porsche reed. Dat soort mensen is volgens Branitzki best bereid om een veel hogere prijs te betalen wanneer ze weten dat ze dan ook iets echt exclusiefs krijgen.
Echte sportwagens
Branitzki wil verder het accent gaan verleggen naar de "echte" sportwagens van Porsche, de modellen 911 en 928. Dat betekent waarschijnlijk dat binnenkort de Porsche 924 uit produktie wordt genomen. De 944 S en 944 Turbo (prijzen vanaf 120.000 gulden) zullen vermoedelijk wel in het programma blijven.
Op de vraag waarom mensen eigenlijk een Porsche kopen, antwoordde Branitski dat er twee redenen zijn. De eerste is volgens Branitzki dat ieder mens zich graag van de ander wil onderscheiden. Een manier om dat te bereiken is het kopen van iets speciaals dat de ander niet kan kopen. Een andere reden is dat een Porsche een uitstekend middel is om je succes en je dynamiek te demonstreren. Dat je daarbij diep moet bukken om in te kunnen stappen, nemen de meeste mensen graag op de koop toe, aldus Brapitzki.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's