Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Justitie let meer op te hoge vrachtwagens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Justitie let meer op te hoge vrachtwagens

„Pakkans in Coentunnel vergroten"

2 minuten leestijd

AMSTERDAM — Justitie en politie in Amsterdam willen de pakkans vergroten van chauffeurs, die met te hoge dan wel te hoog geladen vrachtwagencombinaties de Coentunnel bij Amsterdam inrijden. Gestudeerd wordt op modernere apparatuur, waarmee de overtreders beter dan nu ontdekt kunnen worden.

De boete voor recidivisten gaat verder waarschijnlijk omhoog naar 2500 gulden per overtreding. Verkeersschout J. Scheffer in de hoofdstad deelde dit gisteren desgevraagd mee. De kantonrechter in Amsterdam behandelt volgende week opnieuw (een dertigtal) zaken tegen vooral de werkgevers van chauffeurs die met een te hoge vrachtwagen de tunnel naderden. In alle gevallen wordt de gebruikelijke 1500 gulden boete geëist. Elf gedagvaarde transporteurs hebben overigens al een schikking aanvaard, aldus Scheffer.

Vrachtwagens mogen in Nederland niet hoger zijn dan vier meter. De buizen van de Coentunnel zijn gemiddeld 4.25 meter hoog. Chauffeurs krijgen daar een bekeuring als hun combinatie 4.20 of hoger is.

Infrarood-apparatuur

De infrarood-apparatuur die nu ruim voor beide tunnelbuizen is aangebracht, constateert gemiddeld 140 te hoog geladen vrachtwagens per maand. In „maar" ongeveer de helft van deze gevallen slaagt de politie erin een proces-verbaal uit te schrijven. Scheffer wil dat aantal verhogen. Nieuwe apparatuur en camera's moeten dat bewerkstelligen.

Geregelde (forse) schade in de tunnelbuizen door vrachtwagens leidde in 1985 tot een stringentere aanpak van de hoogte-overtredingen. De situatie bij de Coentunnel is nu zo, dat de toegangslichten er op rood springen, zodra een te hoge vrachtwagen wordt geconstateerd.

Alle dan tot stilstand gekomen vrachtwagens worden naar de kant geleid en met een meetstok nagemeten. Het gevolg: een (gemiddeld) oponthoud van 10 tot 15 minuten voor het verkeer en een file van één tot twee kilometer.

Deze getallen hebben betrekking op de tijden dat er bij de tunnel niet de gebruikelijke ochtend- of avondfile staat, aldus Scheffer. Zij slaan ook niet op de weekeinden. Te hoge vrachtwagens zijn op die manier dus verantwoordelijk voor anderhalf uur (anders gezegd: 21 kilometer) extra file per dag.

Meldingen van te hoge vrachtwagens komen nauwelijks binnen tijdens de gewone spits. De vrachtwagens rijden dan niet hard. Zij „dansen" minder en hebben bij voorbeeld minder last van bollende dekzeilen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Justitie let meer op te hoge vrachtwagens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken